rockphoto

Bobby Ho vill stoppa licensjakten på vargar - startade populär facebookgrupp för vargens överlevnad

Pressmeddelande   •   Jan 06, 2010 13:20 CET

Musikern och medieproducenten, Bobby Ho, startade facebookgruppen, Bevara och skydda Vargen ! ( Save and protect the Wolf ! ),  då han fick reda på att det fanns folk som spårade varg i licensjakten. Bobby visste inget om vargar men goooglade, läste på och hittade Länsstyrelsens beslut om vargjakten.

Gruppen hade igår(onsdag) 17 853 medlemmar och i skrivande stund 18 717 medlemmar. Gruppen belyser problemet med vargjakten och som påverkar för vargens överlevnad på nationell nivå.

Bobby och gruppen har kontaktat bl.a. Miljöminister Anders Carlgren,  Lili och Susie Ann Dahlerus(generalsekreterare i Svenska Rovdjursföreningen), Hans- Ove Larsson, (zoolog, ordförande i Svenska Djurparksföreningen och avdelningschef på den zoologiska avdelningen på Skansen) och media.  Bobby talade i programmet Vintertid i P4 Radio Östergötland igår.GIdag kan man läsa på gruppens hemsida på Facebook, Bobby Ho: -”Alla seriösa jägare MÅSTE höras i debatten för att dementera just eran inblandning och okunskap i t.ex. den olagliga förberedelsen och avskjutning av alfadjuren. Om inte, så anses även de många seriösa trofejägarna bära ansvaret.”

På gruppens hemsisida kan man läsa:

– ”Den 2 Jan är över 12,500 registrerade jägare anmälda för att delta i jakten 27 st. av Sveriges återstående runt 230 vargar under regeringens nya "Licensjaktslag" som säger att 10 % vargar ska dö.

Något som många jägare och alla varg och rovdjurs motståndare INTE anser är tillräckligt.
De vill bli av med samtliga djur i populationen nu och för gott i det utbredda varghat som bevisligen gäller i vissa delar av landet.

Med bekräftade uppgifter (se publicerad info i LOGG länkar) om detta och befarad överskjutning avser denna intresse grupp att förhindra detta. *HJÄLP OSS ATT STOPPA DETTA NU !*
Innan denna trofejakt kommer igång .”

Här är några saker som Bobby skrivit till gruppens medlemmar.

Morgonen innan massakern:

"Idag är den första dagen på ett nytt år och antagligen den SISTA för en stor del av Sveriges vargbestånd. När solen går upp nästa gång lördag morgon väntar tusen och åter tusentals kraftigt beväpnade jägare på att döda dessa fridfulla och helt ovetande varelser i våra skogar."

Från ett brev till gruppens medlemmar:

En sorgens dag..

Vi är nu tillsammans fler personer än de c:a 12,500 registrerade jägarna som valt att

officiellt delta i lördagens massaker av våra vargar. I protest till detta ökar vi nu våran aktivitet

dag för dag med media events, medlemsvärvning och planering.

Vi som varit med sedan veckan innan julafton, då denna kamp officiellt startade, känner till att helgens blodbad kunde ha förhindrats. Denna grupp kontaktade flera medier samt miljöministern A. Carlgren i  mellandagarna för att varna om de allvarliga och störande signaler vi fått in rörande olaglig spårning, kartläggning av alfa djur och flockbeteende, bruk av fordon etc. Allt flera veckor inför den uppkommande licensjakten som vi var övertygade skulle utspela sig på ett mycket beräknat och planerat sätt pga. varghatet.

Information om hetsjakt, på och överskjutning och risk för djurplågeri och annat olagligt som vi ser resultatet av idag.

Bevis på detta fick vi in från flera säkra källor i jaktsverige redan den 18 december

Tyvärr blev inte våran röst hörd med varg massakern som följd.

De trodde Svenska folket skulle acceptera vargjakten och de hemska scener som utspelade sig i detta år 2010. De hade fel. Vi är nu 18,000 aktiva röster som KRÄVER en förändring, och gör det nu !

Vi samarbetar med svenska rovdjurföreningen, och flera av Sveriges ledande vargexperter.

Vi har ett pågående samarbete under utveckling med Lili o Susie samt har fått draghjälp

av bl.a. Anders Bagge och flera andra kända mediapersoner.

Bevara och skydda Vargen ! ( Save and protect the Wolf ! ) finns på Facebook på adressen:

Av: Hasse Sukis, Rockphoto/FastNews.SE