Moderaterna

Bodström krävs på svar om häktet i Östersund

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2004 14:47 CEST

- 2.500 mil. Det är den sammanlagda sträcka som sju häktade personer skjutsas mellan Östersund och Härnösand på skattebetalarnas bekostnad på grund av beslutet att lägga ner häktet i Östersund. Och då gäller det bara en rättegång. Tycker justitieminister Thomas Bodström att de kostnader och risker som detta innebär är försvarbara? Om inte, vad tänker Herr Bodström göra åt saken? Det säger riksdagsledamot Ola Sundell (m) i en kommentar till den fråga som lämnats till justitieminister Thomas Bodström i riksdagen i dag.

- De uppgifter som presenteras i Östersundsposten i dag illustrerar med all tydlighet att ett häkte bör öppnas så snart som möjligt i Östersund. Det kan inte vara politiskt försvarbart att spara på det ena kontot för att samtidigt undergräva budgeten på ett annat konto, och dessutom riskera säkerheten för kriminalvårdens personal och för de åtalade samt att försämra kvaliteten på arbetet inom rättsväsendet.

- I en debatt med mig i riksdagen i våras uttryckte justitieministern att han inte hade några invändningar mot att det ska vara ett häkte i Östersund. Samtidigt sade Thomas Bodström att ”myndigheterna har i uppdrag att vara ekonomiskt effektiva. Utifrån det är det till slut Kriminalvårdsstyrelsen som beslutar om det ska vara ett häkte i Östersund eller inte”. Eftersom myndigheten struntar i att beslutet att lägga ner häktet i Östersund inte är ekonomiskt effektivt anser jag att ministern bör påtala detta för Kriminalvårdsstyrelsen. Tar du detta politiska ansvar, Thomas Bodström?

Den skriftliga frågan bifogas i sin helhet nedan.

Till justitieminister Thomas Bodström

Dessa uppgifter, som presenteras i Östersundsposten i dag, illustrerar med all tydlighet att ett häkte bör återöppnas så snart som möjligt i Östersund. Det kan inte vara politiskt försvarbart att spara på det ena kontot för att samtidigt undergräva budgeten på ett annat konto, och dessutom riskera säkerheten för kriminalvårdens personal och för de åtalade samt att försämra kvaliteten på arbetet inom rättsväsendet.

I en debatt med mig i riksdagen i våras uttryckte justitieministern att han inte hade några invändningar mot att det skall vara ett häkte i Östersund. Samtidigt sade statsrådet att ”myndigheterna har i uppdrag att vara ekonomiskt effektiva. Utifrån det är det till slut Kriminalvårdsstyrelsen som beslutar om det ska vara ett häkte i Östersund eller inte”.

Eftersom myndigheten struntar i att beslutet att lägga ner häktet i Östersund inte är ekonomiskt effektivt (vilket bl.a. Riksdagens revisorer visat tidigare) anser jag att ministern bör påtala detta för Kriminalvårdsstyrelsen och påpeka att de inte fullföljer sitt uppdrag.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande fråga till justitieministern: Vilka åtgärder avser statsrådet vidta för att se till att den aktuella myndigheten fullföljer sitt uppdrag om att vara ekonomiskt effektiv?

Ola Sundell