Massolit Förlagsgrupp

Böcker om Skåne, böcker av skåningar

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 15:57 CET

Kritikerrosad Malmökrögare debuterar med bok om mat och kärlek

Ny bok: Tareq Taylor – Om mat & kärlek
Av Tareq Taylor
Utkommer: 10 mars 2011

Tareq Taylor har en livslång och passionerad kärlek till mat. Både tillagningen och måltiden. Nu berättar han om detta i debutkokboken Tareq Taylor – Om mat & kärlek.

Tareq Taylor är kritikerrosad gourmetkrögare från Malmö och uppskattad tevekock i SVT:s Trädgårdsfredag och Sommarlov 2010. Nyligen framröstad som Årets bästa skåning av Magasinet Skåne och utsedd av Sällskapet Malmö Akvavit till 2010 års Aktvavitstipendiat ”för att han med glödande entusiasm arbetar för en imponerande hög standard inom skånsk gastronomi”.

Tareq Taylor – Om mat & kärlek är något så ovanligt som en kokbok och en biografi. Här delar Tareq Taylor med sig av sina bästa recept, men också av färgstarka minnen av mat och kärlek genom livet. Varje kapitel speglar ett årtionde – med en personlig berättelse och recept – och boken har fyra kapitel – 70-talet, 80-talet, 90-talet och 00-talet.

Tareq Taylor har varit kock i 25 år och har ett förflutet bland annat som ägare av restaurang Trappaner i Malmö, idag driver han Slottsträdgårdens Kafé och är uppskattade föreläsare om ekologisk och klimatsmart mat, något som ligger honom varmt om hjärtat. När han inte ägnar sig åt mat älskar han att surfa och meka med gamla bilar.

Sveriges vackraste trädgårdar – i bok & på TV

Ny bok: Trädgårdstoppen
Av: Peter Englander
Utkommer: 7 mars 2011

Inspiration och fakta från Sveriges vackraste villaträdgårdar! Peter Englander, som tidigare skrivit om Medelhavsträdgårdar, är programledare för tv-serien Trädgårdstoppen som har premiär på TV8 den 20 mars kl 19. Där tävlar tjugo trädgårdar om att koras till Sveriges vackraste. Peter har valt ut tio av dem och berättar i boken personligt om sitt första möte med varje trädgård och vad som gör dem unika. Från varje trädgård finns också ett konkret projekt som du själv kan skapa hemma.

Böcker om Skåne, böcker av skåningar

Vi ger också ut en lång rad andra böcker med anknytning till Skåne. Guiden Upptäck Skåne – En guide för hela året av Emilia Söelund, Skånska smaker av Mattias Kroon och Paul Siller, Under bar himmel av Ulrika Grönlund, Grönsakslandet av Agneta Ullenius och Vad gör alla superkända människor hela dagarna? av Christian Wulff.

För mer information och kontaktuppgifter till författarna – vänligen kontakta:

Christina Kivi, PR- och informationsansvarig, Ica Bokförlag

Mail christina.kivi@formapg.se

Tel 070-5870213

Nu kan du beställa recensionsexemplar och ladda hem pressmaterial på webben.

Gå in på http://www.formabooks.se/Press/

Ica Bokförlag ingår i Forma Books tillsammans med B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.

Forma Books är en del av Forma Publishing Group AB.