Fältbiologerna

Bönder demonstrerar mot planerat kalkbrott på Gotland

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 18:00 CEST

Idag samlades ett 100-tal gotländska lantbrukare och demonstranter i Ojnareskogen på norra Gotland i en manifestation mot det planerade kalkbrottet som kommer förstöra grundvattnet på ön. Med hjälp av 10 traktorer blockerade bönderna avverkningsområdet till det planerade kalkbrottet. På marken var bokstäverna "H20" skrivet  i släckt kalk och dessa omringades av traktorer samt demonstranter i syfte att "skydda" grundvattnet. Hela manifestationen filmades av ett inhyrt flygplan.

Flertalet av de bönder som anslöt sig till demonstrationen har redan nu problem med vattenförsörjningen till sina gårdar och oroar sig för hur det kommer bli om det finska företaget Nordkalk får lov att bryta i området.

- Vattnet i min brunn försvann på bara två dagar sist det var stora, liknande projekt här 2004, och då var de inte i närheten av den storlek som Nordkalk nu planerar att driva, säger Björn Jonsson som själv driver en gård i Bunge.

Dagens manifestation var en del av de protester som pågått sedan domslutet som tillåter kalkbrytningen kom. Fler och fler riktar nu kritik mot domstolens beslut och ansluter sig till demonstranterna på plats i Ojnareskogen.

Flygfilm från dagens aktion finns att hämta här:

Bilder från aktionen går att ladda ner här. Klicka på bilden för att få den i full upplösning

Bakgrundsfakta:

Ett antal engagerade har sedan miljööverdomstolens dom den 5 juli haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med 266 rödlistade arter. Ett område som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra ligger också i närheten av Bästeträsk, en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur, jordbruk och tursim för all framtid.

Sara Vikström Olsson
Vice Ordförande, Fältbiologerna

sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

www.faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.