Phosworks Digital Ideas

Böner & Ljus nominerad till Svenska designpriset

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 17:40 CEST

Hösten 2013 fick Phosworks Digital Ideas i uppdrag av Svenska kyrkan att modernisera deras Bönewebb och utveckla en ljuständarfunktion, Böner & Ljus. Den nya Bönewebben blev tillgänglig i maj 2014. Det går nu att be en bön och tända ett digitalt ljus i närmaste kyrka, oavsett plattform (dator, mobil, läsplatta). http://be.svenskakyrkan.se

Bönewebben ger möjlighet för den mobila generationen att upptäcka Svenska kyrkan på ett nytt sätt. “Vi har strävat efter ett modernt formspråk som är närbesläktat med informationsgrafik, det ökar tillgängligheten och gör webbplatsen till ett modernt ansikte utåt för Svenska Kyrkan“ säger Patric Thulin, kreativ chef på Phosworks.

Den nya Bönewebben är nu nominerad till Svenska designpriset, en tävling där folket står för en del av rösterna. Omröstningarna för den kategori som Bönewebben är nominerad inom, Digital Identiet, startar i mitten av september, på webbplatsen http://www.designpriset.se/rostning.php

Webbplatsen är fullt ut responsiv, och fokus har lagts på att skapa en så kontinuerlig och intuitiv upplevelse som möjligt på alla plattformar. “Idag är användarupplevelsen vårt självklara huvudfokus i produktionerna, och den går mycket djupare än utseende. Du minns inte bara hur en webbplats ser ut, du minns ännu tydligare hur den känns och hur lätt den var att använda. Vi har därför lagt stor energi på att hitta en balans mellan ett rörligt användargränssnitt och en tydlig presentation. Animationer och övergångar gör det lättare för användaren att orientera sig, rätt använda förstärker de budskap och användbarhet.” säger Niklas Wiil, Art Director på Phosworks.

"För att komma till en sådan här slutprodukt krävs ett nära samarbete mellan formgivare och utvecklare, både frontend och backend. Användbarhetsarbete och testning i prototyper är några andra framgångsfaktorer. Vi har allt inhouse vilket gör att projektet går att genomföra sammanhållet. Beställningen kom i oktober 2013, och i maj 2014 låg Bönewebben live.” säger Victoria Leclér, projektledare på Phosworks.

För mer information: kontakta Patric Thulin, Kreativ Chef Phosworks AB. Tel 0705 30 30 75, patric.thulin@phosworks.com

Phosworks startade 1994 och är idag ett av Sveriges ledande digitala produktionsbolag med kontor i Stockholm, Los Angeles och Uppsala. Phosworks har idag 40 heltidsanställda konsulter som skapar strategier, koncept och producerar allt inom digital kommunikation samt film och TV. Kunderna är bl.a. Svenska kyrkan, Electronic Arts, SVT, FUB, ATG, Destination Uppsala, Q-Med, GE Healthcare, KRAV, Uppsala Universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Budweiser, Trailerpark L.A. m fl. Phosworks har av tidningen Dagens Industri blivit utsedd till ”Gasell 2009” och ”Gasell 2010”. Phosworks har även blivit utsett till ”Superföretag” av Veckans Affärer. Under åren har Phosworks vunnit priser som FWA, Svenska TV-priset Kristallen, Gold Camera i U.S. Film festival, Telly Awards och IDG Internetworld Topp100.

Läs mer om Phosworks