Select Origin AB

Bönor för Bönor är tillbaka för andra året i rad!

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 16:34 CET

På Internationella Kvinnodagen fredag den 8e Mars 2013 serverar över 20 kaféer, butiker, hotell och muséer i Sverige ett kaffe som har odlats av kvinnor, sålts av kvinnor, marknadsförts av kvinnor och rostats av kvinnor.

5kr per kopp och 15kr per 250g påse kaffe du köper med dig hem doneras sedan till Alla Kvinnors Hus i Stockholm. Kafferosteriet Select Origin donerar även 30kr för varje kg kaffe som Anna rostar till Bönor för Bönor.

Kaffet som deltagarna i Bönor för Bönor serverar på internationella kvinnodagen kommer från projektet Café Femenino i Peru. Café Femenino startades av kvinnliga kaffebönder i Peru år 2004 och går ut på att kvinnorna inte bara odlar och processar kaffet, de bär även ansvaret för inkomsten från försäljningen. För många innebär det en egen inkomst för första gången i sitt liv. Priset för kaffet ligger över fairtades priser och går bl.a. till utbildning, utrustning och till att bygga sociala nätverk mellan kvinnorna.

När kaffet når Select Origin kafferosteri i Stockholm rostas det av vår kafferostare Anna som är en av få kvinnliga rostare i en mansdominerad bransch. Det gör att vi skapar en kedja som stödjer kvinnor i varje led av kaffets resa. Kaffet har odlats av kvinnliga kaffeodlare, sålts av kvinnor, rostats av en kvinna och gör det enkelt för dig att stödja andra kvinnor, både på borta och hemmaplan.

Ta med dig dina vänner och kollegor den 8e mars och köp en kopp kaffe hos en av deltagarna. Ju mer kaffe vi dricker desto mer kan vi bidra med! "Så från en böna till en annan, kan vi gå samman och hjälpa andra... bönor det vill säga ;) Jag hoppas att du ska gilla mitt kafe den 8e mars."

/Anna

För mer information och komplett deltagarlista besök www.bonorforbonor.se eller kontakta gärna mig direkt.

Select Origin är ett litet kafferosteri i Stockholm som rostar färskt specialkaffe på Australiensiskt vis. Vi fokuserar på att skapa espressoblandningar till kaféer, butiker, restauranger och kontor som är kraftfulla nog att ge dig starka lattes och cappucinos men utan bränd eller bitter eftersmak. Förutom våra blandningar har vi valt att istället för vanliga certifieringar satsa på kvinnor i kaffe. Vi säljer även kaffe som endast odlats och rostats av kvinnor.