Vänsterpartiet Storstockholm

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 15:56 CET

Pressmeddelande 2011-02-08
Vänsterpartiet Stockholms stad

Alliansen i Stockholm har sålt ut 22 000 lägenheter och tänker nu fortsätta utförsäljningen även i områden som redan idag har en hög andel bostadsrätter. Man har sålt ut bostadsrätterna med argumentet att det skulle leda till en blandad stad, men de verkliga effekterna är precis motsatta.  Om man verkligen vill skapa en blandad och integrerad stad så borde man istället satsa på hyresrätter i områden som idag domineras av villor och bostadsrätter. Istället för att sälja ut allmännyttan borde vi bygga allmännytta i innerstaden och i välsituerade villaområden .

Efter omvandlingen har vi nu en stad med djupa klyftor som avspeglar sig på resultaten i skolan, arbetslöshet och högre utbildning. Vänsterpartiet kräver totalstopp för all utförsäljning av allmännyttan och en hearing om de ökade klyftorna i Stockholm.

På område efter område kan vi se hur klassamhället förstärks. På Kungsholmen har arbetslösheten minskat med 22 procent medan den har ökat med 4 procent i Rinkeby-Kista.  Bilden av arbetslösheten är klassorienterad och det krävs radikala insatser om inte en generation unga arbetslösa ska fastna i långvarig arbetslöshet. Betygen i ytterstadens skolor sjunker och allt fler har svårt att klara betygen i matematik, engelska och svenska – vilket leder till att allt fler misslyckas med att ta sig vidare till gymnasieskolan.

-          Högeralliansen I Stockholm säger att de eftersträvar ett blandat boende, istället har vi under de senaste åren kunnat se en bostadsmarknad som blir ännu mer segregerad. Tidigare fanns det en möjlighet att genom sin köplats i bostadsförmedlingen och interna bostadsköer i allmännyttan göra en ”boendekarriär”. Den tiden är över, säger Karin Rågsjö Vice gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholm

-          Nu står 300 000 i bostadskön och det är uppenbart för alla utom för alliansen att det saknas hyresrätter. Vi måste bygga integrerande, det innebär att bygga hyresrätter i Bromma och Älvsjö, på Östermalm och Norrmalm och andra områden som idag är genomsegregerade, säger Karin Rågsjö

Mer info:

Karin Rågsjö 070 2160 761

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på www.stockholmsvänstern.se