Piratpartiet

Början på slutet för kontroversiellt upphovsrättsavtal?

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 06:00 CEST

Idag röstar tre av Europaparlaments rådgivande utskott om det så kallade ACTA. Avtalet har väckt en del uppmärksamhet sedan förhandlingarna initierades mellan EU och tio andra länder 2007, och mycket av kritiken har rört bristen på balans mellan immaterialrättsinnehavares intressen och allmänna intressen som företagande och yttrandefrihet. Piratpartiet har rekommenderat att parlamentet ska avslå avtalet.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet, har varit ledare för utvärderingsarbetet i utskotten för industrifrågor, ett av de utskotten som är rådgivande i beslutet kring ACTA. Som föredragande för industriutskottets yttrande har hon svårt att se några fördelar med avtalet.

-- Både industriellt och ekonomiskt verkar avtalet mest sätta käppar i hjulen för utveckling av nya tjänster och en digital ekonomi. Avtalet berör inte heller bara industrin utan även hundratusentals medborgare från hela Europa.  Idag kommer parlamentet skicka en första signal om huruvida det är lönt för medborgare att försöka påverka våra politiska processer.

Utfallet i de olika utskotten är osäkert trots stora protester runt om i medlemsländerna.  Många ledamöter anser rättfärdigt att omröstningen är avgörande för Europas demokratiska utveckling. Eftersom det inte är ovanligt att ett antal ledamöter är frånvarande på omröstningarna kan det handla om små marginaler.

-- Det har sett ut som att en majoritet av de politiska grupperna är villiga att lyssna på Europas medborgare och framtidsindustrier.  Men om parlamentet inte förmår gå varken väljare eller nyetablerade industrier till mötes, vad har vi då för hopp om demokrati? Europas handelsrelationer med omvärlden kan inte tillåtas ligga i händerna på amerikanska industriaktörer, det vore befängt, avslutar Amelia Andersdotter.

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.