Trade in Sports

Börstrend inom längdskidåkningen

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 08:15 CET

2014 blev Petter Engdahl den förste längdskidåkaren i världen att "börsnotera" sig. I hans spår går nu Moa Molander Kristiansen med målet att ta in 345.000 kronor till sin satsning mot världseliten.

21-årige längdskidåkaren Moa Molander Kristiansen är ursprungligen från Borlänge men tävlar numera för Åsarna IK. Moa har valt att "börsnotera sig" och få in kapital nu i utbyte mot andelar av sina framtida intäkter. Petter Engdahl var 2014 först i världen med att använda så kallad crowd-investing och att med hjälp av många "små" investerare finansiera sin satsning mot världstoppen. Moa blir nu först på damsidan med att ta in kapital på motsvarande sätt. Om hon når sina mål har investerarna chans att få en bra avkastning.

Privatpersoner och företag är från den 3:e februari välkomna att investera i Moas längdverksamhet via "sportbörsen" www.tradeinsports.com. Hon säljer totalt 3.450 andelar för 100 konor styck. I utbyte mot de 345.000 kronor i riskkapital som Moa tar in får investerarna totalt 19% av Moas intäkter under perioden 2017-01-01 till och med 2025-01-01.

Om Moa skulle lyckas bli en ny Charlotte Kalla och etablera sig topp-10 i världen när hon är 25 år förväntas investerarna få en avkastning på cirka 1.000%. Det senaste året omsatte Charlotte Kallas bolag 6.4 miljoner kronor. Intäkterna utgörs huvudsakligen av sponsring och prispengar. Om Moa inte skulle nå längre än topp-50 i Sverige riskerar investerarna att förlora 80-100% av det investerade kapitalet.

Moa kommer från en riktig skidfamilj där mamma Maria Molander har meriter från landslaget. Trots det hade Moa länge siktet inställt på en fotbollskarriär och det var först i årskurs 9 som hon valde skidåkningen.

"Jag stod inför valet mellan fotboll eller skidgymnasium när jag överraskade mig själv och många andra genom att vinna distansen på Ungdoms-SM. Sen dess har det inte varit någon tvekan om att det är skidor jag vill hålla på med" säger Moa.

Moa kom in på skidgymnasiet i Mora och ökade träningsdosen rejält. Det ledde bland annat till två medaljer från junior-SM och ett flertal pallplatser i den svenska juniorcupen. Försäsongen 2013/2014 ingick Moa i det svenska juniorlandslaget varpå hon drabbades av en jobbig ryggskada. Efter en hel säsong utan resultat och ett självförtroende nere i botten lyckades hon ändå ta sig tillbaka och det sista junior-året blev hennes bästa.

”Att gå upp varje dag och jobba hårt mot ett mål är någonting som jag älskar att göra. Nu gör jag mitt första år som senior och är mer motiverad än någonsin att träna hårt och ta mig upp till världseliten. Hoppas det är många längdfans som vill köpa andelar och vara med på min resa!”, säger Moa.

Moa har haft sina främsta resultat i fristil. Framöver ligger fokus på att utveckla den klassiska åkningen och framförallt blir bättre inom klassisk sprint.

Kontaktpersoner:

Moa Molander Kristiansen, moamolander@gmail.com, 076 - 282 87 77

Moas investeringserbjudande: https://www.tradeinsports.se/index.php/detail/index/M%20Molander

Claes Holmström, claes.holmstrom@tradeinsports.com, 070-247 87 44, VD Trade in Sports Europe AB

Moa Molander Kristiansen är en 21-årig svensk längdskidåkare tävlandes för Åsarna IK. Från ungdoms- och juniortiden har Moa ett USM-guld i 7,5 km fristil från 2011, ett stafettbrons från junior-SM 2013 och en silvermedalj i sprint från junior-SM 2015. Moa har 7 pallplatser från Scandic cup där toppskiktet av nordens juniorer tävlar, varav 3 segrar. 2015 slutade Moa totalt 2:a i Scandic cup. Försäsongen 2013/2014 ingick Moa i det svenska juniorlandslaget.

Trade in Sports Europe AB, är ett svenskt företag som har utvecklat sportbörsen www.tradeinsports.com. Trade in Sports gör det möjligt att stödja lovande idrottare genom kapitalinvesteringar. Trade in Sports jobbar bland annat med golfspelare, racingförare, längdskidåkare och tennisspelare.