TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Bogesunds väveri säljer mer i Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 09:59 CET

Bogesunds Väveri har med sig en hel del spännande nyheter i bagaget till årets upplaga av Stockholm Furniture Fair. Branschens viktigaste mötesplats. VD Åke Cardell säger att efterfrågan stigit igen efter två tuffa år 2008 och 2009:
- Den svenska marknaden har ökat med 15 procent sedan dess. Det innebär att vi återhämtat det mesta. Exporten däremot har inte kommit igång lika starkt, vilket beror på att den amerikanska markanden inte vaknat till ännu.

Bogesunds väveri, som vänder sig till kontorsmöbelindustrin/transportsektorn och arkitekter/inredare, drabbades som alla andra av finanskrisen i form av minskad efterfrågan:
- Det innebar i sin tur att vi då fick varsla personal, men de har fått tillbaka sina jobb igen tack vare vändningen i konjunkturen under 2010. Efterfrågan pekar inte brant uppåt ännu, det handlar mer om en jämnare uppgång. Det ser riktigt bra ut på sikt. Min prognos är att vi ska kunna öka med upp till 15 procent jämfört med vårt förra verksamhetsår, säger Åke Cardell.

60 procent export

Uppgången beror på att företagen återigen köper möbler för kontor och bussar och att inredarna får nya projekt. Bogesunds väveri, som exporterar upp till 60 procent på av produktionen, använder huvudsak av naturmaterialet ull. Idag på väg att bli en bristvara: - Prisutvecklingen är alarmerande. Bomullen har ökat 100 procent på ett år och ullen med 40 procent. Lägg till detta dyrare olja, som ju är basen i polyester. Ullen har blivit en bristvara på grund av att produktionen minskat kraftigt de senast 10 åren samtidigt som efterfrågan nu ökar kraftigt. Även stora inköp av ull till Kina har påverkat priserna, förklarar Åke Cardell.

Prishöjningar

Branschen kan delvis kompensera sig för prishöjningar på råvaror, men det är också allt:
- Vår tillverkningsprocess är  el- och oljeintensiv. Vävstolar kostar pengar att köra. Därför kommer de kraftigt ökade elpriserna att sätta sina spår i lönsamheten. Det är uteslutet för oss att höja priserna för att kompensera. Men jag ser trots allt positivt på framtiden, säger han.

Familjeföretaget Bogesunds Väveri AB, som fyller 77 år i år, väver alla sina tyger i Ulricehamn. Det ger full kontroll över hela processen från garn till färdig väv. Bogeunds produktportfölj omfattar idag framför allt möbeltyger i hög kvalitet för offentlig miljö.

Bogeunds väveri, som omsatte 40 miljoner kr förra verksamhetsåret och sysselsätter 30 personer, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!