Folkpartiet

Bojkotta OS i Peking 2008!

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2004 13:35 CEST

- Med anledning av gårdagens Kalla Fakta vill vi uppmana till bojkott av OS i Peking 2008. Det är inte acceptabelt att en stat som Kina, som både föraktar demokrati och systematiskt bryter mot de mänskliga rättigheterna får förtroendet att organisera de olympiska spelen, säger Helena Bargholtz, riksdagsledamot (fp) och Cecilia Malmström, Europaparlamentariker (fp).

- Både jag och Cecilia Malmström, sa redan 2001 att beslutet att lägga OS i Peking riskerade att sända fel signaler till regimen i Kina. Våra kritiker menade dock tvärtemot vad vi sa att beslutet inte alls skulle legitimerade den kinesiska regimens förtryck och trakasserier utan istället påverka regimen i positiv riktning. Tidens gång har visat att vi fick rätt och de fel, säger Helena Bargholtz (fp).

- Handel och kontakter är bra medel för att påverka skurkregimer runt om i världen. Men samarbetet måste kombineras med tydliga klargöranden om vad vi anser om Kinas brist på demokrati och omfattande inskränkningar av de mänskliga rättigheterna. En bojkott skulle därför vara en kraftfull och nödvändig protest mot den nuvarande regimen, menar Cecilia Malmström (fp).

Helena Bargholtz
Riksdagsledamot (fp)