RFSL

Bojkotta Sizzlas spelning på Slakthuset

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2012 12:38 CEST

Under de senaste veckorna har stor uppmärksamhet riktats mot den jamaicanska artisten Sizzlas inplanerade konsert i Stockholm. Sizzla var först inbokad på klubben Strand i Hornstull, men spelningen avbokades efter protester från svenska och utländska hbt-aktivister. Istället har nu Slakthuset upplåtit sina lokaler för Sizzlas spelning på onsdagskvällen. Trots kraftfulla protester på bland annat Facebook under tisdagen har Slakthuset valt att genomföra spelningen enligt plan.

- Vi hoppas att de som tänkt gå och lyssna på Sizzla ikväll tänker om nu när Slakthusets ledning inte gjort det. Senast söndagen den 18 mars uppmanade Sizzla under en konsert i Kingston på Jamaica till mord på homosexuella, innan han framförde Buju Bantons ökända låt ”Boom Bye Bye”. Samma sak hände också bland annat förra våren under en konsert i Montego Bay på Jamaica, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

- Det spelar ingen som helst roll att Sizzla inte framför denna eller andra liknande låtar i Sverige eller andra europeiska länder. Sizzla är en artist som regelbundet hetsar mot hbt-personer och kraftigt bidrar till det redan starkt homofoba och transfoba samhällsklimatet på till exempel Jamaica. Detta trots att han skrivit på den så kallade Reggae Compassionate Act där artisterna tar avstånd från den typen av låtar. Av solidaritet med hbt-personer på Jamaica och av respekt för den jamaicanska hbt-rörelsen, som regelbundet uppmärksammar de problem som artister som Sizzla skapar för hbt-personer, borde det vara självklart att inte boka honom för spelningar, säger Ulrika Westerlund.

- Stockholm brukar hamna i topp när världens gayvänligaste städer utses. För att det ska fortsätta vara så krävs att arrangörer tar sitt ansvar och markerar mot homofoba artister, säger Rickard Svahn, ordförande för RFSL Stockholm.

Också i andra länder i Europa har hbt-rörelsen agerat. LLH, RFSL:s norska systerorganisation, reagerade snabbt när Sizzla bokades till en spelning på Rockefeller. Rockefeller är den lokal där många av de stora festerna äger rum under Skeive Dager, Oslos pridefestival. Efter kraftiga protester avbokades spelningen, men kommer att äga rum i en annan lokal i Oslo, Rythm Club, på torsdag – dagen efter spelningen i Stockholm på Slakthuset. LLH:s ordförande Bård Nylund är kritisk till Sizzlas framträdande.

- Vi vill se en debatt inom kulturlivet kring var gränserna går för vilka kulturyttringar som är acceptabla. ”Yttrandefrihetskortet” slutar att gälla när det handlar om en artist som uppmanar till mord, oavsett vilken grupp detta riktar sig till, säger Bård Nylund.

För mer information:
Ulrika Westerlund, förbundsordförande i RFSL, tel. 070-345 01 83

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.

Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.se