SAS

Boka enklare och res biljettlöst med snowflake

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2003 12:10 CEST

Sedan starten av Scandinavian Airlines lågprissatsning snowflake den 30 mars har hemsidan www.flysnowflake.com haft 2,4 miljoner besökare. Nu kan resenärer jorden runt boka och betala sin flygresa med snowflake via ett nytt, enkelt system på en förnyad hemsida.

Bokningen, som alltid baseras på enkelresor, görs i fem enkla steg. Kunden väljer sin resa från en månadskalender som överskådligt visar aktuella lägsta dagspris (inklusive skatter och avgifter). Bokningsbekräftelse sänds till kunden via e-post. Resan blir biljettlös, så till incheckningen tar resenären med sig bokningsnummer eller - bekräftelse istället för en biljett.

Kunder som vill boka sin resa med snowflake muntligt eller har särskilda serviceönskemål kan ringa till en nyetablerad telefontjänst.

- Det ska vara enkelt att boka och resa med snowflake. Ett nytt boknings system och telefonbokningscenter är viktiga steg i denna ambition, säger ansvariga Ludmilla Lindecrantz.

Det nya bokningssystemet, AirKiosk, har utvecklats av amerikanska firman Sutra och används redan av andra flygbolag. Betalningstjänsten hanteras av svenska bolaget Netgiro Systems AB. Företaget Transcom tillhandahåller den världsomspännande telefontjänsten.

Mindre prishopp och lägre serviceavgifter
snowflake ändrade sin prisstruktur den 1 oktober och prisspannet blir något större. Lägsta enkelpris bokat via Internet är 595 SEK, medan högsta möjliga pris där kan bli 2 195 SEK.

- Kunden ska veta vad det kommer att kosta, så snowflakes priser presenteras inklusive alla skatter och avgifter, säger Ludmilla Lindecrantz. Vi ökar också antalet prisnivåer till åtta, efter kommentarer från barnfamiljer. Om inte de billigaste resorna finns kvar blir därmed inte skillnaden så stor till nästa prisnivå.

Samtidigt sänks serviceavgifterna till 25 SEK per person och sträcka för köp via Internet, vilket är inbakat i de priser som anges på hemsidan. För bokning via telefon är motsvarande serviceavgift 50 SEK, alltså 25 SEK mer än priserna på hemsidan.

Dialog om billigare lösningar
Den 1 oktober upphörde distributionen av snowflake via de traditionella bokningssystem som resebyråer använder.

- Det var en viktig åtgärd för att kunna behålla snowflakes låga priser, säger Ludmilla Lindecrantz. Vi är dock i dialog med de etablerade bokningssystemen om att finna billigare lösningar i dessa system för att kunna erbjuda resebyråerna effektiva sätt att sälja snowflake.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30259

För ytterligare information kontakta:
Ludmilla Lindecrantz, chef för snowflake, tel +46 8 797 2694

SCANDINAVIAN AIRLINES INFORMATIONSAVDELNING