Tyrolenboken

​Boken om Smålands 60-talsparadis görs tillsammans med läsarna

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2016 21:33 CEST

Arbetet med den unika boken om Tyrolen - nöjesparadiset i Småland är nu i full gång. Boken blir klar våren 2017 och kan förbeställas redan nu. Dels omfattar den nöjesparkens storhetstid på 60-och 70-talen, dels det nya Tyrolen som återuppstått i den fantastiska och helt bevarade folkparksmiljön i Blädinge strax söder om Alvesta.

– Det unika med boken är att vi gör den tillsammans med besökarna, säger journalisten Lena Birgersson och fotografen Anders Roos. Par som träffats på Tyrolen och fortfarande är tillsammans hör av sig på Facebook och vill berätta. Liksom artister och musiker som stått på de olika scenerna på Tyrolen. Alla har historier att berätta. Och för att komma i stämning kan de lyssna på de Spotify-listor vi gjort med artister som uppträdde på Tyrolen.

Nya Tyrolen skildras i bild
–Det fantastiska är att Tyrolen nu har återuppstått och även det nya Tyrolen skildras i boken, säger Anders Roos. I bilder följer jag nu det som sker på Tyrolen under hela säsongen 2016.

Nu lyser neonskyltarna igen på Tyrolen, Cloetta-kiosken är bemannad och varmkorvdoften lägger sig över området. 2007 köptes nöjesparken av ett ungt kompisgäng som nu återställer den i bästa 60-talsskick. Alla gillar retro och hållbarhet och hyser stor kärlek till det kulturarv de köpte när de insåg att allt skulle gå förlorat om ingen tog sig an Tyrolen.

En ny Tyrolenanda med stor respekt för den gamla växer nu fram. Här arrangeras träffar för såväl MC-förare och hårdrockare som barnfamiljer och danslystna. Loppmarknader, skördefester och drive-in-bio står också på programmet.

Alla känner igen sig
–Tyrolen är i fokus i boken, men den blir intressant läsning varhelst man bor i landet, säger Lena Birgersson. Idag drar Tyrolen åter igen stora skaror av besökare och det visar vilken potential som finns på landsbygden. Tyrolen i Blädinge är än en gång en nöjesmetropol att räkna med. Det är dags att också övriga Sverige får ta del av allt det roliga som hänt och som händer på Tyrolen.

Vill du ha pressbilder, hör av dig till

Kontakt:
Lena Birgersson tel. 070 - 5522446
Sölvegatan 11, 223 62 Lund
lena@birgerssonmedia.se

Läs mer om Tyrolenboken och Tyrolenbloggen på den nya hemsidan: www.tyrolenboken.se

Vi finns också på Facebook:Tyrolen - boken om 60-talsparadiset

Spotify-listor med artisterna som uppträdde dels på 60-talet, dels på 70-talet hittar du här:

Läs mer om nya Tyrolen här: www.tyrolen.se

Tyrolenboken ges ut på eget förlag av Lena Birgersson, journalist med lång erfarenhet från SVT, dagstidningar, radio och som frilansare. Småländska med erfarenheter som både mods och dansbanebesökare. Stor fan av Beatles, Mascots och Sven-Ingvars.Anders Roos är utbildad fotograf och medgrundare av bokförlaget Roos & Tegnér 2005. Sedan 2015 driver Anders, som är uppvuxen i Växjö, ett eget företag som frilansfotograf och bokproducent. Musikälskare av stora mått och har gjort bl a boken om Gyllene Tiders turné och arbetar just nu även med boken om Roxettes världsturné.