Full Tank AB

Boken som räddar liv - listetta i Norge

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2003 15:49 CEST

Rökarna blir allt färre även i Norge. Andelen vuxna dagligrökare minskade under 2002 till 29 procent från 30 procent 2001. Det visar siffror från SSB, Statistisk Sentralbyrå. 28 procent av männen röker och 30 procent av kvinnorna.

En miljon svenskar vill sluta röka
Norges rökarsiffror är visserligen höga jämfört med Sverige, där 19 procent av de vuxna röker - 18 procent av männen och 21 procent av kvinnorna - men samtidigt de lägsta sedan mätningarna började i Norge 1973. I den första undersökningen det året var andelen manliga rökare 51 procent.
Enligt svenska Folkhälsoinstitutet finns det cirka 1,4 miljoner rökare i Sverige. Av de vill 70 procent sluta, d v s närmare en miljon av befolkningen. Många av dessa vill dessutom sluta utan läkemedel.
(Källa: www.tobaksfakta.org och Folkhälsoinstitutet)

Mer information
”Äntligen icke-rökare!” ges ut av Storm Förlag, ett nystartat skandinaviskt förlag. I Norge har boken sålts i över 50 000 exemplar sedan den lanserades förra året. I hela världen har den hittills sålts i över fem miljoner exemplar och översatts till mer än 20 språk.
Information och marknadsföring av ”Äntligen icke-rökare!” och Storm Förlag sköts av kommunikationsbyrån Full Tank. Full Tank kan tillhandahålla referensexemplar av boken, pressbilder och kontakter med förläggaren Alexander Elgurén för den som vill veta mer om erfarenheterna från Norge. Alexander Elgurén kommer även på besök till Stockholm i början av maj, då han är tillgänglig för personliga intervjuer. Full Tank förmedlar också kontakter med före detta rökare som lyckats fimpa tack vare boken.
Lena Stjernström/Full Tank
Mobil: 0708 - 93 57 59