Bokia AB

Bokia.se nominerad som bästa e-handel när Sveriges webbtopp ska prisas

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 13:48 CET

Bokia.se har nominerats som en av 10 webbplatser i kategorin e-handel när Internetworld utnämner Sveriges hundra bästa webbplatser. På tisdag den 15 november avslöjas vinnarna i 17 olika kategorier. En av vinnarna kommer dessutom att utses till Sveriges bästa internetsajt 2011.

Det är femton år sedan tidskriften Internetworld delade ut pris till Sveriges bästa internetsajt första gången. I år har Topp 100-listan delats upp i kategorier och i kategorin E-handel har Bokias e-handelsplats bokia.se nominerats som en av tio kandidater till priset som Sveriges bästa e-handelssajt 2011.

– Vi är redan vinnare, säger Peter Svensson, ehandelschef på Bokia. Vi är bland de tio bästa e-handelssidorna och på Topp 100 bland landets webbplatser. Jag är mycket stolt och tar det som ett tecken på att vi är på rätt väg med vår e-handelssatsning.

Senaste versionen av Bokia.se lanserades under våren 2011, med uppfräschad form och ett nytt sätt att presentera produkterna på. Samtidigt byttes den tekniska plattformen för att skapa förutsättningar att bygga vidare och utveckla bokia.se för morgondagens e-handel.

Bokia.se är en viktig del av Bokias multikanalstrategi som ska ge kunderna möjlighet att handla var och när de vill. Internetbutiken, och även e-boken, kan ta plats i kedjans traditionella butiker, samtidigt som den fysiska, lokala bokhandeln, kan bli del av den elektroniska näthandeln.

Kriterierna för nominering och pris i Internetworlds Topp 100 är webbplatsens utvecklingskraft under året, kundnytta och kvalitet, form och funktion, affärsutvecklande nytänkande, samt hur väl sidan utnyttjar webbens dynamik med exempelvis sociala funktioner och tillgängliga API. Övriga nominerade i kategorin E-handel är Ellos, Gudrun Sjödén, Halens, Junkyard.com, Lindex, Mathem, Nelly.com, Pocket Shop och Zoovillage.

– Vi är glada och stolta över nomineringen som visar att vårt arbete med att förbättra och förnya försäljning via nätet har rönt uppskattning inte bara hos våra kunder utan även i branschkretsar, säger Bokias VD Peter Orrgren.

Prisutdelningen ske på Nalen i Stockholm, tisdagen 15 november kl. 19.30.
Vinnarna presenteras även på internetworld.se under tisdagskvällen.

Bokia är en av Sveriges största bokhandelskedjor med 77 lokala butiker fördelade över hela landet. De enskilda butikerna är antingen partnerföretag eller butiker som ägs av Bokia AB. Som delar av butikskedjan får butikerna stöd med administration, logistik, beställningar och marknadsföring, men även en starkare position i förhandlingar med förlag och distributörer. Därmed kan de lokala butikerna vända sin uppmärksamhet mot sin och vår kärnverksamhet: boken. Målet för Bokia är att tillsammans med kompetenta medarbetare i landets alla butiker utvecklas i takt med läsarna för att bli den ledande och mest inspirerande bokhandelskedjan. Läs mer: bokia.se.