Fritz Ståhl

Bokklubben Bra Böcker får ny ägare!

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 13:56 CEST

Bokklubben Bra Böcker får ny ägare!

Bra Böcker har beslutat att fokusera sin verksamhet på förlagsdelen och att avveckla sitt engagemang i bokklubben. Enligt Niclas Ek, vd på Bra Böcker, innebär ägarskiftet en rad positiva saker för medlemmarna.

"Ja, de kommer att få bättre service och ett större utbud att välja bland, utöver Bra Böckers egna böcker, säger Niclas Ek. Bra Böckers bokklubb har en lång historia. Redan 1965 började Bra Böcker sälja färdiga bokpaket till sina kunder och när uppslagsverket Bra Böckers lexikon kom ut i början av 70-talet blev det en succé.

Många av de traditionella bokklubbarna har det tufft idag. Bokklubbsförsäljningen har sjunkit stadigt sedan slutet av 1990-talet. Enligt senaste rapporten från Svenska Förläggareföreningen utgör nu ca 10 procent av förlagens försäljning till bokklubbar. Nätbokhandeln har istället tagit allt större andel av försäljningen och utgör nu över 20% av den totala försäljningen av böcker på den svenska marknaden.

"Det svenska folkets vanor har helt enkelt förändrats", säger Suzanne Fritz, en av grundarna till nätbokhandeln Fritz Ståhl, som tar över bokklubben Bra Böcker. "Alltfler vill få servicen på nätet. Folk är bekväma och vana med internet, fortsätter Suzanne.

Fritz Ståhl är en ny annorlunda nätbokhandel som vänder sig till nyfikna, läshungriga människor som vill få tips på nya bokupplevelser som är lätt att missa. Med hjälp av Bokpanelen, som är ett team på åtta läsintresserade kvinnor, lyfter Fritz Ståhl fram böckerna de personligen gillar, sätter betyg och skriver recensioner.