Förlagshuset Wasa

Bokmässan Göteborg 2014 SUPERNYTT

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2014 09:32 CEST

Förlagshuset Wasa och ILKA kan stolt presentera 3 supernyheter för barn och ungdom.

1. Leo Bell och jakten på ljuset. Bok, e-bok och ljudbok. 360 sidor megaspännande

läsning för ungdom.

2. Vännerna i Kungaskogen går på utflykt. Saga, musik, noter och 3 CD skivor.

Sveriges största barnbokssatsning!

3. Bioteater Kungaskogen. Upplev teater på bioduk i hela Sverige!

VEM ÄR LEO BELL?

Vem är Leo Bell? Leo är pojken som ingen lägger märke till. Han som inte
får vara med och spela fotboll. När Leo bara är 10 år gammal blir han
blind. Leo kämpar med sin rädsla för mörkret.
Plötsligt är han pojken med ”lejonmodet” som räddar två världar, jorden
och den parallella världen Saphoria, från att förintas.
Vad är Saphoria? Saphoria är en parallell värld som ligger närmare solen
än jorden. I Saphoria flödar ljuset och energin i en färgspakande natur.
Världen är hemlig och osynlig för oss människor.
Vad är en solfotare? Solfotarna, folket av solens rike, bor i Saphoria.
Alla solfotare skimrar av ljus och har ett sjätte sinne som kallas för auran.
Vad är en knyckare? Har du någon gång lagt ifrån dig något som du sedan
inte hittar? Det finns en förklaring! Då har en knyckare varit framme.
Vissa solfotare i Saphoria kallas för knyckare. En knyckare tar med sig föremål från jorden till Saphoria i forskningssyfte för att kunna kartlägga jorden och människorna.
Vem är Hollegi? Hollegi är en rosaskimrande solfot och knyckare full av energi som är den första solfoten att få kontakt med en människa. Han möter Leo Bell. De berättar om sina världar för varandra och en gränsöverskridande vänskap uppstår mellan dem.

VARFÖR ÄR "VÄNNERNA I KUNGASKOGEN" FÖRSKOLEBARNENS POPULÄRASTE SAGA?

Jo, för det är sagan som låter med 9 skådespelare, över 30 sånger och en massa fantastiska illustrationer och starka karaktärer. Budskapet är tydligt och med sångtexter som barnen lär sig direkt. Sagan tar barn på allvar och har skrivits för barn på 2000 talet. Den nya materialet "Vännerna i Kungaskogen går på utflykt" är med sina 88 sidors bildberättelser, sångnoter och 3 timmars dialog och musik förmodligen Sveriges på länge största barnbokssatsning! Välkommen till Kungaskogen!

VAD ÄR KUNGASKOGEN BIOTEATER?

Bioföreställningen ”Vännerna i Kungaskogen” är en avfilmning av den riktiga teatern där hela 2800 barn kom och såg de utsålda föreställningarna.
Teatern bygger på bok- och musiksagan ”Snick och Snack Vännerna i Kungaskogen bygger en koja” som gjort succé på förskola och skola i hela Sverige med tema ”att vara schysst och en bra kompis” och som tar ställning mot mobbning och utanförskap.
Föreställningar: På större orter arrangerar ILKA/Wasa Music egna föreställningar på en av ortens biografer och skickar mejl till förskolor/skolor med inbjudan.
På mindre orter kan kommunen/förskolor/skolor tillsammans köpa egna föreställningar. Vi fixar biograf och kollar upp allt tekniskt. Man bestämmer då själv visningsdag. Föreställningar brukar vi ha vardagar kl 9.15 och 10.30. Vid intresse mejla eller ring!
I år har vi haft föreställningar på över 14 platser i Sverige och alla har varit utsålda. Flera kommuner har också visat i egen regi.
Bokning: ILKA/Wasa Barnteater Tel 040 120012 eller mejl: idea@ilka.se
Lämplig ålder: 3-8 år. (Förskola, förskoleklass, skolans första och andra
klass.) Aktuella föreställningar: 14 - 16 oktober Göteborg, 22 - 23 oktober Stockholm, 5 november Lund och 12 nov Jönköping (över 3500 barn kommer att se föreställningarna). Se www.ilka.se/vannerna

VEM ÄR FÖRFATTAREN TILL KUNGASKOGEN OCH LEO BELL?

Författaren Lisa dos Santos är född 1980 och kommer från den lilla kuststaden Falsterbo, där hon växt upp i en stor familj med fem syskon. Sedan ett par år tillbaka bor hon i Stockholm där hon jobbar som åklagare med särskild inriktning mot brott som rör barn och ungdomar. Hennes stora passion i livet är böcker och läsning och hon har sedan barnsben skrivit massor av sagor och berättelser; alltifrån historier om sorgsna disktrasor till talande ridskolehästar. Lisas succésagor om ”Vännerna i Kungaskogen” griper barnen långt in själen med sagans starka budskap. Lisa är också aktuell i SR Barnradion där en av hennes sagor ska produceras och läsas upp av Ebbot.

Lisa dos Santos: ”Idén till Leo Bell har grott i många år och bottnar i den lilla gåta som uppstår när små ting i vår vardag plötsligt spårlöst försvinner utan att dyka upp igen. Jag älskar tanken om att det övernaturliga och overkliga egentligen kanske finns mitt framför näsan på oss och det inspirerade till boken Leo Bell och jakten på ljuset. När jag väl hade börjat skriva kom inspi­rationen
från alla håll; från vardagen, från barndomsdrömmar och från möten med andra människor. Ibland känns Leo Bell så nära att jag nästan inbillar mig att han går förbi caféfönstret där jag sitter. Som om boken plötsligt blivit verklig. Det är just den känslan som jag hoppas på att kunna ge mina läsare.”

Välkommen till monter A04:18 och A04:28 hos Förlagshuset Wasa/ILKA på Bokmässan i Göteborg hälsar ILKA teamet!

PS Inom kort presenterar Förlagshuset Wasa en helt ny tjänst, wasaplay. Wasaplay kommer att innehålla streamad musik från Kungaskogen och annat för barn. Inloggning på wasaplay.se

Förlagshuset Wasa är samlingsnamn för företagen ILKA Förlagsprodukter AB, ILKA Förskoleprodukter AB och Wasa Music AB i Malmö. Företagen utvecklar och säljer eget upphovsrättsligt material till konsumentmarknad och skola i Sverige. Ett flertal produkter exporteras till andra länder. Egna varumärken är bl a: ILKA, Wasa Music, Kungaskogen. Ni når oss på tel 040 120012 eller mejl idea@ilka.se Välkommen till Förlagshuset Wasa och ILKA!