Vänsterpartiet Malmö

Bokslut Reinfeldt och vänsterns alternativ inom utrikespolitiken

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 06:59 CEST

Bokslut Reinfeldt och vänsterns alternativ inom utrikespolitiken

Seminarium med Hans Linde på Röd Söndag den 5 september.

Folkets Park Moriskans utescen kl 15.40

Hans Linde, ledamot för Vänsterpartiet i utrikesutskottet, sammanfattar fyra år med borgerlig utrikespolitik och visar på vänsterns tydliga alternativ för att Sverige ska vara en solidarisk röst i världen.

- För Vänsterpartiet varken slutar eller börjar kampen för rättvisa, jämställdhet och fred vid Sveriges eller vid EU:s gränser. Vi tror att vårt land kan ta täten i ett globalt arbete för nedrustning, fattigdomsbekämpning och för kvinnors rätt till sig egen kropp. Att Sverige kan vara en allierad med de män och kvinnor världen över som kämpar för sina rättigheter och ett värdigt liv, säger Hans Linde

Vänsterpartiet kämpar för att Sverige ska föra en utrikespolitik som grundar sig i solidaritet med världen förtryckta, fattiga och hungriga.Därför vill Vänsterpartiet att Sverige slutar exportera vapen till förtryckarstater, står upp för ett fritt Palestina och höjer biståndet till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter.

-Vi ser också att det är hög tid att misslyckandet i Afghanistan får konsekvenser, att vi tar hem de svenska soldaterna och ersätter dem med bistånd, säger Hans Linde

-Vår vision om Sveriges utrikespolitik står i klar kontrast till den politik som Carl Bildt fört i fyra år. Det är hög tid att vi byter regering och byter utrikespolitik! avslutar Hans Linde

För mer information kontakta:

Hans Linde 0702 - 90 07 40

Patrik Strand sekr. 0703 - 95 82 98