Egmont Publishing Kids AB

Boksuccén Sune från början!

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 14:15 CET

Trots att Sune föddes som bok för hela 26 år sedan känns böckerna lika aktuella idag som de gjorde då. Men det har trots allt hänt en hel del på 26 år, och nu har författarduon Sören och Anders skrivit en ny Sune-bok som berättar sagan om Sune, sju år!

Hur började allt egentligen?

Hur gick det till när Sune upptäckte att han skulle bli världsmästare i tjejtjusning och inte i fotboll?

Det här är berättelsen som avslöjar allt från början. Tio helt nya kapitel och fyra omskrivna och uppdaterade! Sune är sju år och går i första klass. Vi får läsa om när Sune tappar en tand, när han lär sig stava rätt, vad pappa Rudolf säger när han får en puss av farbror Adrian på nyårsafton och ögonblicket när Sune upptäcker att tjejer – och speciellt Sophie – är det bästa som finns!

Det började 1983 med att Anders Jacobsson jobbade på en skola i Karlskoga. Han inspirerades av barnen och började skriva sagor om en liten kille på sju år till lokalradion i Örebro. Succén var omedelbar och gavs snart ut som bok, nu med Sören Olsson som illustratör. Alla ville höra om killen som gillade tjejer mest av allt. Sune var ingen tuffing som ville slåss och spela fotboll som de flesta andra killar. Han charmade istället alla runt omkring sig med sina roliga kommentarer och omtänksamma sätt. I den nya boken om Sune får vi lära känna Sune ännu en gång, men denna gång år 2010.

På Facebook: Tusentals killar och tjejer har skrattat åt tjejtjusaren Sune och hans knäppa familj genom åren – och känt igen sig i hans tankar och funderingar. Nu kan du även följa Sunes tankar på Facebook. Bli hans vän på: http://www.facebook.com/pages/SuneAndersson/121146831253248?ref=ts.

Sören Olsson och Anders Jacobsson är några av Sveriges mest populära barnboksförfattare. De har skrivit böcker i mer än 26 år och publicerat över 100 av dem. De ligger ständigt på topplistorna över mest lästa barnboksförfattare i Sverige. Böckerna säljs i 14 länder världen över.

Illustrationerna i Sune är gjorda av Lovisa Lesse.

Mer information:

För recensionsböcker, utlottningar och intervjuförfrågningar var vänlig kontakta projektledare Katarina Oldenburg via mejl: katarina.oldenburg@egmont.se .

Bläddra i ett smakprov här:

Högupplöst cover och inlagebilder finns att hämta på:

användarnamn: egmontpr

lösenord: egmont2007

Egmont Kärnan AB är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Vi arbetar med såväl internationella som svenska karaktärer, egna och andras varumärken. Egmont Kärnan AB är en del av den internationella mediekoncernen Egmont som ger ut medier i över 30 länder.