SBAB

Bolån på flakmoppe ger nya besöksrekord vecka efter vecka på SBAB:s sajt - 111 866 unika besökare under vecka 23

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2003 09:41 CEST

SBAB:s nyligen avslutade varumärkeskampanj, med hemkörning av bolån på flakmoppar, har lett till det ena besöksrekordet efter det andra på bolåneföretagets webbplats. Sajten hade redan under vecka 19 då kampanjen inleddes 32 385 unika besökare. Under vecka 20 ökade de unika besöken till 62 684 vilket då var rekord. Redan vecka 21 sattes ett nytt rekord med 71 034. Vecka 22 kom ytterligare ett rekord med 87 161. Och som kronan på verket hade SBAB hela 111 866 unika besökare på sajten under vecka 23.
- Detta är 86.886 fler unika besökare per vecka än SBAB har i vanliga fall säger Annelise Jansson, informationschef SBAB. Vi brukar normalt ha cirka 25 000 besökare per vecka och nu fick vi besöksrekordet 111 866 besökare. Och detta två veckor efter avslutad kampanj!

SBAB:s senaste varumärkeskampanj, där bolåneföretagets medarbetare har kört flakmoppe hem till intresserade kunder som ringt och beställt hem en bolånerådgivare, har blivit mycket positivt mottagen. Kampanjen pågick i både Stockholm och Göteborg under veckorna 19 - 21 och har gett mycket goda resultat. Förutom besöksrekorden på webbplatsen ökade också låneansökningarna med 37 procent i genomsnitt under hela kampanjen. Dessutom ökade kännedomen om SBAB:s varumärke markant i Göteborg.

- Flakmopparna är både folkliga och mobila, så långt ifrån banken man kan komma. Med hjälp av flakmopparna kunde SBAB:s bolånerådgivare komma hem till kunderna - så gör nog inte banken, säger Annelise Jansson, informationschef på SBAB. Jag körde själv flakmoppe under flera dagar och den positiva responsen från allmänheten var emorm! Jag blev ofta stoppad under mina flakmoppefärder av fotgängare, bilister och cyklister som ville diskutera bolån.

SBAB har i tidigare kampanjer utmanat bankerna med bland annat sandwichgubbar, bolånekontor i reklampelare och bolån på burk.
- Hemkörning av bolån på flakmoppe ska i likhet med flera av våra tidigare kampanjer avdramatisera bolåneförfarandet och visa hur enkelt det kan vara att lägga om sina lån,
säger Annelise Jansson. Och de goda effekterna fortsätter att strömma in långt efter avslutad kampanj i form av besöksrekord på webbplatsen, nya ansökningar om bolån och intresserade kunder som ringer för att förutsättningslöst diskutera bolån!
SBAB kompletterade de specialbyggda flakmopparna (försedda med katalysatorer för att värna om miljön) med en kampanj utomhus, på Internet och i lokala morgon- och kvällstidningar. Dessutom visades en reklamfilm i TV4. TBWA är SBAB:s reklambyrå.

För mer information, kontakta:

Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72
eller annelise.jansson@sbab.se

Johan Öhlin, projektledare TBWA, på 0734-40 00 29 eller johan.ohlin@tbwa.se

För mer information om SBAB, se www.sbab.se.

Bild Annelise Jansson, Informationschef SBAB:
Attachments:
Annelise Jansson, Informationschef SBAB

SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 19,5 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,5 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor.