SBAB

Bolånekunder betalar 700 miljoner extra för sina topplån

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 08:48 CEST

Bolånekunder i Sverige betalar 700 miljoner kronor mer i räntor per år för sina topplån hos storbankerna än vad de egentligen behöver. Samtidigt har endast 18 % av husägarna bytt bank de senaste 3 åren. Det visar en undersökning som TEMO genomfört under mars månad på uppdrag av SBAB.

- Sveriges bolånekunder skulle kunna spara 700 miljoner per år bara i ränta på sina topplån om storbankerna tog bort topplånepåslaget, säger Peter Gertman, vice VD SBAB. Om kunderna inte vill vänta på detta är de naturligtvis välkomna att byta till SBAB som sedan ett år tillbaka har slopat räntepåslaget på topplån.

Undersökningen visar att bolånemarknaden i Sverige är trögrörlig. Endast 18 % av husägarna har bytt bank de senaste 3 åren. Stockholmarna är de som bytt mest frekvent, där ungefär 30 % av husägarna har bytt bank under de 3 senaste åren. I Göteborgsregionen är motsvarande siffra 15 %. Undersökningen visar samtidigt att 15 % av dem som äger sitt boende i Stockholm har topplån och att de i genomsnitt betalar 3,55 % i ränta på sina topplån. Sämst på att förhandla är man i Göteborgsregionen där 22 % har topplån och där man betalar i genomsnitt 4,22 % i ränta på dessa lån.

Av de tillfrågade i undersökningen svarade 46 % att de skulle amortera på lånen om de slapp en hög topplånsränta. Ungefär en tredjedel skulle satsa pengarna på bostaden medan en femtedel skulle spara pengarna.

- Vi erbjuder en enkel produkt med belåning upp till 95 % till samma låga ränta, säger Peter Gertman. Våra kunder får mer kvar i plånboken och får därigenom en bra möjlighet att amortera på sina lån istället för att betala ett dyrt räntepåslag på topplånen.

Bakgrund

TEMO har på uppdrag av SBAB genomfört undersökningen, vilken baseras på intervjuer med 1842 personer under perioden 8-22 mars. Undersökningen visar att Sveriges bolånekunder i medeltal betalar 4,03 % i ränta på sina topplån och att det genomsnittliga topplånet i Sverige uppgår till drygt 170 000 kr. Totalt är det 20 % av Sveriges bolånekunder som har topplån, vilket motsvarar 390 000 hushåll.

Uträkning av 700 miljoner kronor i topplåneränta per år:
390 000 hushåll med topplån x 1,05 % (skillnad mellan SBAB (2,98 %) och genomsnittlig topplåneränta (4.03 %) x 170 000 i genomsnittligt topplån.

För mer information, kontakta:
Peter Gertman, vice VD SBAB, tfn 08-614 43 15, 0708-76 13 33 eller peter.gertman@sbab.se
Lena Hedlund, kommunikationschef SBAB, tfn 08-614 38 49, 0708-58 07 25 eller lena.hedlund@sbab.se

För mer information om bolån, se www.sbab.se eller ring 0771-45 30 00