HP

Bolagsverket skapar innovation med hjälp av HP

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2013 09:34 CET

STOCKHOLM,  26 mars, 2013 – Bolagsverket  har framtidssäkrat sitt IT-stöd för företag och företagande i Sverige och minskat sina kostnader genom att migrera kärnapplikationer till en öppen plattform från HP.

Bolagverket har i uppdrag att ge goda förutsättningar för näringslivet. Bolagsverket granskar, registrerar och informerar för ett enkelt företagande och ett rättssäkert näringsliv. Bolagsverket samordnar och utvecklar effektiva tjänster för företag och företagande.

“Resurser och expertis för att stödja vår Unisys stordatorplattform blev allt svårare att få tag på och vi behövde ett framtidssäkert alternativ för våra verksamhetskritiska applikationer,” säger Inga Otmalm, chef för utvecklingsavdelningen på Bolagsverket. “HP’s erfarenhet av att framgångsrikt genomföra liknande projekt möjliggjorde en smidig migrering som hade minimal inverkan för våra användare. Vid sidan av minskade operationella kostnader och lägre total ägandekostnad, så har flytten av våra verksamhetskritiska applikationer till en öppen Linux plattform gett oss en solid basis för ytterligare funktionalitet framöver och e-tjänster som stödjer verksamheten.”

HP Technology Consulting flyttade Bolagsverkets affärskritiska applikationer till en ny plattform med öppna standards, baserad på HP ProLiant DL380 G7 servers, och som använder Linux SUSE operativsystem, Microfocus Cobol och databas från Oracle. Migreringen utfördes av HP Mainframe Migration Centre of Expertise som använde verktyg och ramverk som har utvecklats av HP, som har minimal inverkan på slutanvändare och och inte medförde någon minskning av den pågående operativa verksamheten. En iterativ migreringsprocess säkerställde bevarandet av funktionalitet vilket tillät Bolagsverkets utvecklingsteam att fortsätta arbeta fram tills en kort stopperiod i slutet av projektet.

Dessa nya verktyg kommer på sikt att öka Bolagsverkets agilitet och produktivitet och hjälpa myndigheten att köra sina verksamhetskritiska applikationer kommande årtionde. Eftersom migreringen inte påverkade känslan och utseendet från originalsystemet så behövdes minimal utbildning för användare. För att säkerställa kontinuitet i verksamheten så underhåller HP det verksamhetskritiska systemet med standardsupport av hård- och mjukvara samt erbjuder en sex månaders garantiperiod för Bolagsverkets migrerade applikationer.

“Organisationer som vill uppgradera från en stordatormiljö till ett öppet system måste säkerställa att de kan göra detta utan avbrott för den löpande verksamheten, säger Kristina Wiktander, Affärsområdeschef, HP tjänster,”HP säkerställde inte bara en smidig migrering för Bolagsverket, förändringen kommer också reducera de övergripande verksamhetskostnaderna och innebära mer konkurrensmässiga IT-inköp framöver. HPs moderna öppna plattform gör det möjligt att introducera mer kostnadseffektiva onlinetjänster för att stödja svenska entreprenörer.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kristina Wiktander, Affärsområdeschef HP tjänster, mobil: 0768-596586, kristina.wiktander@hp.com

Om HP

HP skapar nya möjligheter för tekniken att ge en meningsfull och positiv inverkan på människor, företag, myndigheter, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas problem och behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance, market share or competitive performance relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the competitive pressures faced by HP’s businesses; the development and transition of new products and services (and the enhancement of existing products and services) to meet customer needs and respond to emerging technological trends; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the protection of HP's intellectual property assets, including intellectual property licensed from third parties; integration and other risks associated with business combination and investment transactions; the hiring and retention of key employees; assumptions related to pension and other post-retirement costs and retirement programs; the execution, timing and results of restructuring plans, including estimates and assumptions related to the cost and the anticipated benefits of implementing those plans; expectations and assumptions relating to the execution and timing of cost reduction programs and restructuring and integration plans; the resolution of pending investigations, claims and disputes; and other risks that are described in HP’s Quarterly Report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended April 30, 2012 and HP’s other filings with the Securities and Exchange Commission, including HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2011. HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.