Boliden AB

Boliden koncentrerar brittisk mässingsproduktion

Pressmeddelande   •  Jul 24, 2003 13:56 CEST

Bolidens brittiska mässingsbolag Boliden MKM Limited kommer att koncentrera produktionen av mässingsstänger till anläggningen i Aldridge, Birmingham. Produktionsanläggningen i West Bromwich kommer därför att läggas ner. Genom att koncentrera tillverkningen skapas årliga kostnadssynergier på cirka SEK 40 miljoner (GBP 3 miljoner).

Efter Bolidens förvärv av verksamheten i Cerro Extruded Metals Limited från "the Marmon Group Limited" den 30 juni, 2003, har en utredning genomförts avseende effekterna av att koncentrera produktionen till en i stället för två produktionsorter.

Resultatet av utredningen visar att genom att koncentrera mässingsproduktionen till en produktionsanläggning skapas årliga kostnadssynergier på cirka SEK 40 miljoner (GBP 3 miljoner). Cirka 140 anställda kommer att bli övertaliga genom att produktionen koncentreras till en anläggning. Förhandlingar inleds omgående med de anställda och berörda fackliga organisationer.

Fulla effekter från kostnadssynergierna skapas då koncentrationen är slutligt genomförd vilket beräknas ske från 2004.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jan Johansson, VD och koncernchef Boliden AB
tel 08 610 1602, 070 555 02 02
Bengt Olof Johansson, Direktör Affärsområde Fabrication
tel 070 217 69 89
Ulf Söderström, Informationsdirektör Boliden
tel 08 610 15 57, 070 618 95 95

Boliden är ett internationellt gruv och metallproducerande företag som bryter, bearbetar och marknadsför metallerna koppar, zink, bly, guld och silver. Boliden äger sju gruvor och två smältverk i Sverige samt en gruva i Kanada. Inom dessa verksamhetsområden bedriver Boliden också teknikförsäljning. Koppar- och mässingsprodukter framställs vid anläggningar i Europa. Antalet anställda är cirka 3 800 och omsättningen uppgår till cirka 10 miljarder kronor. Bolidenaktien är noterad på Stockholmsbörsen och på börsen i Toronto, Kanada. www.boliden.se