Intentia International AB

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 11:57 CET

Boliden tar Intentias Supply Chain-system i drift

Strömlinjeformad Supply Chain-lösning optimerar leveranserna till kund

Stockholm, Sverige - den 13 mars 2006 - Intentia meddelar idag att Boliden Commercial AB på ett framgångsrikt sätt tagit Supply Chain Planner från Intentia i drift. Lösningen används för planering och leverans av svavelprodukter från företagets fyra olika produktionsenheter i Skandinavien ut till den internationella marknaden. För ett globalt svavelexporterande företag som Boliden förväntas leveransoptimeringen ge betydande besparingar.

Boliden Commercial AB är en del i Bolidengruppen, och ett av världens ledande gruv- och smältverksföretag. Frakter och transporter är en stor kostnad för Boliden Commercial varför insikten uppstod att förbättrad transportplanering leder till ekonomiska fördelar. Det ledde till beslutet att implementera Intentias Supply Chain Planner.

"Svavelprodukter handlar främst om logistik och vi har ett stort ansvar att ständigt ha produkterna i rörelse. Supply Chain Planner är ett centralt verktyg för detta," säger Bolidens Janne Lovén, vice president för svavelprodukter.

Supply Chain Planner optimerar och arbetar med alla de centrala faktorerna i kedjan ut till kunden. Det innebär produktionsplanering, lagringskapacitet, transportbehov samt villkor och pris för detta. Förutom den grundläggande planeringen klarar systemet också att ge beslutsstöd i krävande och ovanliga situationer genom att simulera olika alternativ och föreslå den bästa lösningen.

"Projektet har satts i drift i tid och inom budget och vi kan nu förlita oss på lösningen. Den ger kvalificerade förslag på vad som ska göras. Vi förväntar oss att systemet kommer att minska våra kostnader, betydligt öka lönsamheten och ge oss fler nöjda kunder," säger Janne Lovén.

Andrew Dalziel, SCM Product Director vid Intentia, kommenterar: "Ökad kostnadsmedvetenhet på de globala marknaderna tvingar fler och fler företag att se över hur de kan optimera sina leveranser och optimera sina vinster. Förr i tiden tvingades företagen att investera stora belopp i skräddarsydda lösningar. Idag finns lösningar som Intentias med flexibla, färdigpaketerade system som kan konfigureras för att passa företagets behov och ge mycket låg total kostnad för systemet. Fördelarna med Supply Chain Planner är att den är enkel att använda, går snabbt att implementera och detta till en relativt låg kostnad"

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Nilsson
Product manager
Intentia Consulting AB
e-post: andreas.nilsson@intentia.se
Janne Lovén
Vice President - Sulphur Products, Zinc and Copper Market
Boliden Commercial AB
Mobil +358 40 7700 143
e-post: janne.loven@boliden.com

Om Boliden
Boliden är ett av världens ledande gruv- och smältverksföretag med produktionsenheter i Sverige, Finland, Norge och Irland. Boliden producerar huvudsakligen koppar, zink, bly, guld och silver. Andra viktiga verksamhetsgrenar är prospektering av mineraler samt återvinning av metaller. Företaget har cirka 4500 medarbetare och den årliga omsättningen uppgår till cirka EUR 2.2 miljarder. Boliden är noterat på Stockholmsbörsens O-lista samt på Toronto-börsen i Kanada.

För mer information vänligen besök www.boliden.com

Editor's Note
Intentia Supply Chain Planner is part of the Intentia Application Suite and is a constraint-based planning application that supports optimized tactical decision making. It has a Windows-based graphical user interface, a flexible model to capture an organization's constraints and uses Dash Optimization's XpressMP Optimizer technology to find the best solution to meet demand. The output is a realistic master demand schedule, time-phased sourcing rules, an optimized stock plan and information on any proposed capacity adjustments.

Om Intentia
Intentia är den enda globala leverantören av affärssystem som till 100 procent är fokuserad på att förse företag inom tillverkning, distribution och underhåll med programvara och konsultservice. Våra kunder är verksamma inom vad vi kallar "the make, move and maintain market".

- 100 procent av våra resurser är fokuserade på den marknaden
- 100 procent av vår mjukvara är designad för den marknaden
- 100 procent av vår erfarenhet kommer från den marknaden

Intentia bildades 1984 och har mer än 3 000 installationer hos kund i ett 40-tal länder i hela världen. Vår produktportfölj omfattar för närvarande enterprise management, supplier relationship management, customer relationship management, supply chain management, value chain collaboration, enterprise performance management och workplace management.

Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök oss på www.intentia.com

Intentia
The Intelligent Choice