Bombardier

Bombardiers tyska miljardorder gynnar Västerås

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 08:49 CET

Bombardier Transportation kommer att leverera ytterligare 48 TALENT 2-tåg till Deutsche Bahn (DB) AG. Med denna order har DB totalt beställt 176 TALENT 2-tåg, till ett sammanlagt värde av cirka 200 miljoner euro. Drivutrustningen tillverkas av Bombardier i Västerås.

- Den här ordern inom det omfattande ramavtalet med DB bidrar till att ytterligare stärka vår orderstock i Västerås. Vår produkt, MITRAC, är ett modernt, energieffektivt och flexibelt system för elektrisk framdrivning som vi ser ligger rätt i tiden när intresset för miljövänliga tågtransporter ökar, säger Tomas Andersson, chef för Bombardier i Västerås.

Tågen kommer att börja tas i drift från och med december 2011 och trafikera nätverket Berlin-Brandenburg. De kommer också att trafikera sträckan RE 9 till och från Berlins nya flygplats Berlin Brandenburg International.

TALENT 2 är en nyutvecklad plattform med modulär design och hög grad av standardisering. Det ger stor flexibilitet tillsammans med låga och förutsägbara kostnader för operatörerna. Den modulära designen möjliggör flera varianter av samma tågtyp; tågen kan utrustas med olika tekniska moduler beroende på om de är ämnade som pendel- eller regionaltåg.

Det världsledande driv- och styrsystemet BOMBARDIER MITRAC från Bombardier i Västerås innehåller den senaste teknologin och sparar energi, bland annat genom att den matas tillbaka vid inbromsningar.  Tack vare de modulära systemen kan fordonen enkelt anpassas för olika linjespänningar, för kort- och långdistanstrafik och för olika fordonslängder. Topphastigheten är 160 km/h. Detta är den senaste framgången för den snabbt växande globala ledaren i Västerås. Tidigare i år fick man bland annat en order på driv- och styrsystem för världens snabbaste konventionella tåg- 1 120 vagnar för 380 km/h i Kina.

Jonny Hedberg, informationschef, Bombardier Transportation AB.
Telefon: 070-510 50 62.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är det ledande globala företaget inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).