Bombardier

Bombardier får order på 48 spårvagnar till Gent och Antwerpen

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 14:35 CEST

Bombardier Transportation har fått en order från Flanderns transportoperatör De Lijn på 48 BOMBARDIER FLEXITY 2 spårvagnar för städerna Gent och Antwerpen. Kontraktet är värt cirka 129 miljoner euro och omfattar också en option på ytterligare 40 spårvagnar.

Ordern är den största avseende spårvagnar i De Lijns historia och innebär en total förnyelse av spårvagnsnäten i de båda städerna. FLEXITY 2-vagnarna ersätter äldre vagnar och tillför högre passagerarkapacitet tack vare ökad fordonslängd och effektivt utnyttjande av tillgängligt utrymme. Passagerarna får förstklassig komfort och enkel ombordstigning i en låggolvsspårvagn med generösa allmänna utrymmen för rullstolsburna. Det finns även gott om plats för cyklar och barnvagnar.

"Vi ser fram emot idrifttagningen av dessa nya FLEXITY 2 spårvagnar i slutet av 2014. Vi får nu möjlighet att erbjuda våra passagerare moderna och rymliga fordon som dessutom är mer ekonomiska när det gäller drift och underhåll. Med dessa fordon höjer vi kapaciteten med cirka 10 000 resor per dag, vilket ökar den totala tillgängligheten och gör det än mer attraktivt att resa med spårvagn", säger De Lijns chef Roger Kesteloot.

Till Gent levererar Bombardier tio 7-modulers tvåriktningsspårvagnar som är 43 meter långa med plats för 378 passagerare. Till Antwerpen levereras 38 enriktningsspårvagnar, varav tio är 7-modulers som är 43 meter långa med plats för 380 passagerare, och 28 5-modulers spårvagnar som är 31 meter långa med plats för 266 passagerare.

Spårvagnarna är 2,3 meter breda och utrustade med boggier som har konventionella axeluppsättningar vilket ger passagerarna en behaglig färd samtidigt som påfrestningar på både hjul och spår minimeras. Tack vare att spårvagnens motorer och växellådor är helt upphängda blir boggins markvibrationer och ljud mycket små i såväl kupé som omgivning. Alla fordon är utrustade med klimatanläggning för värme, ventilation och luftkonditionering för både förare och passagerare.

Bombardier kommer att tillverka spårvagnarna vid produktionsanläggningar i Bautzen i Tyskland, Brygge i Belgien och i Wien.

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 400 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2011, var 17,7 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com