Bombardier

Bombardier får stororder till Riyadhs tunnelbana

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2013 14:36 CEST

Bombardier har fått en order på 47 förarlösa BOMBARDIER INNOVIA Metro 300 tunnelbanetåg samt kringutrustning och system till Riyadhs nya tunnelbana.

Som ett av medlemsföretagen i ArRiyadh New Mobility Consortium (ANM) ska Bombardier genomföra leveransen till den nya linje 3 i den saudiska huvudstaden. Konsortiets totala ordervärde är motsvarande 4,5 miljarder euro och Bombardiers andel utgör 289 miljoner euro. Ansaldo STS får det övergripande ansvaret för systemimplementeringen.

Riyadhs nya tunnelbana är världens idag största enskilda infrastrukturprojekt och omfattar sex linjer på totalt 176 kilometer och 85 stationer. Hela nätet kommer att färdigställas under fem år. Linje tre blir den längsta linjen, med 22 stationer och en sträckning på 41 km från Madina Al Munawara till Amir Saad bin Adbdul Rahman Al Awal Road.

Bombardiers INNOVIA-system är i drift i städer som New York, Peking, Kuala Lumpur, Vancouver och Yongin i Sydkorea.

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter 2 500 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle, Luleå och Göteborg. Vi är ett ledande teknikföretag med export till järnvägsprojekt runtom i världen. Bombardier Transportation levererar alla slags järnvägslösningar, från tåg, tunnelbanor och signalsystem till underhållsservice.

Den svenska verksamheten omfattar även konstruktion och produktion av driv- och styrsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 december 2012, var 16,8 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com