Bombardier

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 10:00 CET

Bilden ovan visar Bombardier Transportations underhållsdepå i Gävle

Tredje raka framgången för Bombardier Services i Sverige inom 6 månader

Västerås, 15 november 2010 - Bombardier Transportation har tecknat ett avtal med DSB Uppland på förebyggande- och avhjälpande underhåll av tio BOMBARDIER REGINA tåg. DSB Uppland är en ny operatör i Sverige och är ett dotterbolag till den danska operatören DSB Group. Kontraktet är värderat till 165 miljoner kronor (18 miljoner euro) och omfattar perioden juni 2011 till december 2021. REGINA tågen kommer att trafikera den 157 kilometer långa sträckan från Upplands Väsby via Arlanda flygplats och Uppsala till Gävle. Totalt innebär det 3,1 miljoner tågkilometer med fyra miljoner passagerare per år.

Med detta avtal förstärker Bombardier sin närvaro på den svenska marknaden för underhåll och service. Underhållet kommer att utföras på Bombardiers depå i Gävle, som har en utmärkt renommé på området. Förra året lyckades depån hålla REGINA tåg rullande 99,7% av tiden trots den stränga vintern. Ett resultat som ligger väl i linje med företagets mål och med kundernas krav.

Peter Christensen, VD för DSB Uppland, säger:
– Bombardier har en väletablerad underhållsverksamhet i Gävle. Där finns stor kompetens och lång erfarenhet av REGINA underhåll, som visar sig i pålitliga leveranser av servade fordon. Underhållsverkstaden är modern och väl lämpad för en fortsatt utveckling av Upptåget. Vi ser fram emot ett långt och utmanande samarbete med Bombardier.

Tomas Berggren, chef för Bombardiers underhållsverksamhet i Norden kommenterar:
- Vi uppskattar det värde som DSB ser hos Bombardier, med ett komplett produktprogram av servicetjänster och med marknadens kanske bästa leveranssäkerhet när gäller kvalitet, tillgänglighet och tillförlitlighet. Vårt professionella, kvalificerade och engagerade team ser fram emot att leverera våra löften till DSB.

Bombardiers serviceavdelningar finns representerade på sex platser i Sverige från norr till söder: Kiruna, Gävle, Västerås, Stockholm, Göteborg och i Nässjö. Totalt sysselsätter divisionen cirka 220 personer.

Jonny Hedberg, informationsdirektör, Bombardier Transportation Sweden AB.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 200 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2010, var 19,4 miljarder USD. Bombardier är noterat som en index komponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com