Bombardier

Bombardier tecknar underhållsavtal för 12 ITINO-tåg med Jönköpings Länstrafik

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 10:07 CEST

Jönköpings Länstrafik AB (JLT) har förlängt sitt underhållskontrakt med Bombardier Transportation till 2019 för sina 10 dieseltåg av typen BOMBARDIER ITINO. JLT har även i kontraktet utökat antalet fordon som omfattas till 12 stycken. Underhållet kommer att utföras vid Bombardiers anläggning i Nässjö. Kontraktet är värt cirka 246 MSEK och innebär att Bombardier stärker sin närvaro och utökar sitt serviceerbjudande för dieseldrivna motorvagnar i Sverige.

- Kontraktet är en stor framgång för Bombardier. JLT är en viktig kund som med det här väljer att visa sitt förtroende för Bombardier både som leverantör av fordon och av underhållstjänster, säger Bo Ahlberg, chef för Bombardiers servicedivision i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonny Hedberg, informationschef Bombardier Transportation Sverige
Telefon: 070-510 50 62. E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com
www.theclimateisrightfortrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över. Koncernen erbjuder en mycket bred produktportfölj och är en erkänd ledare för den globala järnvägssektorn.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).