Bombardier

Bombardier välkomnar Riksdagens trafikutskott

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2013 10:59 CET

Riksdagens trafikutskott besöker denna vecka järnvägsföretaget Bombardiers verksamhet i Stockholm, som är bas för koncernens division för signal- och säkerhetssystem.

Besöket den 14 mars är ett av en handfull studiebesök som utskottet genomför under våren 2013. Utskottsledamöterna kommer bland annat att träffa Klas Wåhlberg, vd, Bombardier Transportation Sweden och Peter Cedervall, President, Bombardier Rail Control Solutions.

Trafikutskottet leds av Anders Ygeman (S, ordförande) och Jan-Evert Rådhström (M, vice ordförande).

Bombardier Rail Control Solutions har sitt ursprung inom Ericsson och är en av världens ledande leverantörer av system för signalering, säkerhet och tågledning inom järnvägssektorn. Divisionen har 3.000 medarbetare över hela världen och kunder i över 50 länder. Affärsledning och centret för forskning och utveckling finns i Stockholm.

Bombardiers ERTMS-system är i drift i eller under leverans till över 2 500 fordon och längs 15 000 kilometer järnväg i 16 länder. Systemen har varit i drift på kinesiska höghastighetsbanor sedan 2009 och nyligen erhölls driftstillstånd för kommersiell drift på linjen Amsterdam-Utrecht, en av de mest trafikerade i Europa. Sveriges första projekt inom ERTMS nivå 2 var Botniabanan som togs i drift 2010. Tekniken har också installerats i Kroatien, Tyskland, Korea, Schweiz, Spanien och Taiwan. Ytterligare projekt är under levereras till Algeriet och Polen och omfattande ramavtal har slutits i Sverige och Norge.

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 400 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten omfattar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som heltäckande underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2011, var 17,7 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com