Bombardier

Bombardier vinner ett kontrakt att leverera 50 spårvagnar till en av världens största spårvägar, den i Melbourne Australien

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 11:00 CEST

FLEXITY Swift – Bombardiers nya spårvagnar med låggolv

Bombardier Transportation har fått en order att leverera 50 spårvagnar till Department of Transport i Victoria, Australien.

Kontraktet är värderat till 216 miljoner Euro och omfattar leverans av 50 BOMBARDIER FLEXITY Swift spårvagnar med lågtgolv, ”en mock up”, underhållsutrustning samt underhåll fram till 2017. Det finns också en option på leverans av ytterligare 100 FLEXITY Swift spårvagnar.

Spårvagnarna, som lokalt kallas FLEXITY Melbourne, är 33 meter långa, tar upp till 210 passagerare och kommer att tillverkas i Bombardiers anläggning i Dandenong i samarbete med Bombardier i Mannheim och Siegen, som levererar drivsystemet BOMBARDIER MITRAC samt boggier. De första vagnarna ska vara leveransklara under 2012.

Melbournes spårvagnsnät, som drivs av Yarra Trams, är en av världens största, där FLEXITY Swift spårvagnarna kommer att ge extra kapacitet att transportera det snabbt växande passagerarunderlaget.

Klas Wåhlberg, VD Bombardier Sverige kommenterar ordern: ”Detta är ytterligare ett exempel på spårvägens frammarsch i världen. Flexity Swift är en produkt som passar utmärkt även i Sverige - globalt framtagen men med anpassningar till den lokala urbana miljön. Spårvagnen passar utmärkt in i den internationella trenden att bygga ut spårvägssystemen som en del i stadsförnyelsen, som till exempel i Stockholm, Norrköping och sannolikt snart i Skåne.”

Jonny Hedberg, informationsdirektör, Bombardier Transportation Sweden AB.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 200 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2010, var 19,4 miljarder USD. Bombardier är noterat som en index komponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com