Bombardier

Bombardier vinner fransk upphandling för dubbeldäckartåg

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 15:30 CET

En ny generation av breda och dubbeldäckade regionaltåg designas och byggs av Bombardiers fabrik i Crespin i norra Frankrike. Drivsystemen kommer att tillverkas i Västerås och ger ett bra bidrag till beläggningen i den fabriken.

Bombardier har vunnit French Railways (SNCF) upphandling av den nya generationens regionaltåg på uppdrag av de franska regionerna. Ramavtalet innefattar design och produktion av 860 dubbeldäckade elektriska multipelenheter (EMU) till ett värde av cirka 8 miljarder EURO, beroende på hur vissa tekniska optioner nyttjas, som finansieras av regionerna. SNCF har också tecknat avtal om en första order av 80 tåg värt cirka 800 miljoner EURO.

Bombardier utvecklade ett nytt dubbeldäckartåg speciellt för denna upphandling. Tåget har följande egenskaper:

• ett modulärt koncept för att möta olika regioners behov inom olika trafikslag;
  • extra breda vagnar som erbjuder unik kapacitet och komfort;
  • en väl utvecklad arkitektur och design samt breda vagnkopplingar som skapar transparens och en starkare känsla av säkerhet i hela tåget.

- Vi är väldigt glada över att återigen få förtroendet att få leverera styr- och drivutrustning till tåg till SNCF i Frankrike, säger Tomas Andersson, chef för Bombardier i Västerås. Detta bekräftar ännu en gång vår ledande ställning som leverantör av högteknologiska och energieffektiva elektriska drivsystem till tåg över hela världen. Ordern innebär att vi kommer att ha en bra beläggning i vår produktionsanläggning i Västerås.

Jonny Hedberg, informationschef, Bombardier Transportation AB.
Telefon: 070-510 50 62.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är det ledande globala företaget inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).