Bombardier

Bombardier vinner order på 11 nya Öresundståg

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2009 12:00 CET

Bombardier Transportation har tecknat avtal med Transitio om leverans av ytterligare 11 trevagnars BOMBARDIER CONTESSA-tåg, som populärt kallas Öresundståg. De nya tågen kommer att leasas av Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik och Hallandstrafiken. Ordervärdet är cirka 96 miljoner euro och avtalet innehåller även en option på ytterligare fem tåg.

De nya tågen kommer att sättas in i Öresundstågstrafiksystemet. Inklusive denna order har 111 CONTESSA beställts av olika operatörer i Sverige och Danmark, varav 90 har levererats och är i trafik.

-
Contessa-tågen är en del av tusentals pendlares vardag och har bidragit till den framgångsrika integrationen av den växande Öresundsregionen. Vi är stolta över att återigen ha fått  förtroendet att leverera de tåg som bildar en viktig länk mellan södra Sverige till Danmark och som bidrar så starkt till regionens framgång, säger Klas Wåhlberg, vd Bombardier Transportation AB.

Tågen, som kan nå en topphastighet på 180 km/h, är byggda för att trafikera båda sidor av Öresund. Tågen skiftar automatiskt mellan de olika signal- och elsystemen på respektive sida gränsen tack vare ett sofistikerat ombordsystem. Tåget har också en mellanvagn med låggolv som ökar tillgängligheten för passagerare som är rörelsehindrade, eller har mycket baggage med sig.

- Contessa-tågen är redan en del av vår flotta och vi är nöjda med att ytterligare utöka antalet tåg för att möta Öresundstrafikens passagerartillväxt, säger Bo Fredriksson, vd för Transitio.

Fordonen och drivutrustningen kommer att designas av Bombardier i Sverige. Drivutrustningen kommer att tillverkas i Bombardiers anläggning i Västerås. Vagnarna kommer att tillverkas i tyska Hennigsdorf och Görlitz medan boggierna tillverkas i Siegen.

Jonny Hedberg, informationschef, Bombardier Transportation AB.
Telefon: 070-510 50 62.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är det ledande globala företaget inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).

Om Transitio
AB Transitio är ett offentligt ägt bolag vars syfte är att anskaffa och förvalta för tågtrafik för offentliga förvaltningar, främst regional trafik. Företagets ägargrupp omfattar större delen av all kollektivtrafik i Sverige. Syftet med samarbetet är att minimera kostnader för den kollektiva spårtrafiken.