Bombardier

Bombardier vinner order på 22 TALENT 2-tåg till Franken i Tyskland

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2009 11:42 CEST

Deutsche Bahn beställer ytterligare 22 TALENT 2-tåg som ska trafikera Bayern och Thüringen i Tyskland. Driv- och styrsystem kommer att tillverkas av Bombardier i Västerås. Sammanlagt är ordern värd strax under 100 miljoner euro.

Ordern är ett avrop på det ramavtal på upp till 321 fordon som tecknades mellan Bombardier Transportation och Deutsche Bahn i februari 2007.

Tågen kommer att användas som expresståg och regionaltåg på E-Netz-nätverket i Franken, med banor mellan bland annat Nürnberg, Bamberg och Wurzburg. En utmaning på sträckorna är att stationernas plattformar har olika höjd - något Bombardier löser med ett infällbart trappsteg.

Mer information finns i bifogat pressmeddelande på engelska.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonny Hedberg, informationschef Bombardier Transportation Sverige
Telefon: 070-510 50 62. E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över. Koncernen erbjuder en mycket bred produktportfölj och är en erkänd ledare för den globala järnvägssektorn.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).