Bombardier

BOMBARDIER VINNER ORDER PÅ SEX LOK TILL HECTOR RAIL

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 15:24 CET

Berlin, 8 februari 2007 - Bombardier Transportation tillkännagav idag att man har signerat kontrakt med Hector Rail AB för leverans av sex TRAXX F140 AC lok med en option på ytterligare fyra. Kontraktet inkluderar en andra option till Hector Rail för köp av upp till tio ytterligare lok. Leverans av de första loken är planerade till början av 2008.

Hector Rail, ett godstransportföretag, har köpt loken för internationell godstrafik i den Svensk-Dansk-Tyska korridoren.

“Denna order ger oss betydande flexbilitet i både ledtider och antal lok. Med denna flexibilitet kan vi förse godsmarknaden i den Skandinavisk-Tyska korridoren med en solid och konkurrenskraftig transportlösning. Vårt företag fokuserar på denna korridor och vi har den finansiella styrkan att vara den ledande privata operatören i norra Europa,” säger Mats Nyblom, verkställande direktör på Hector Rail AB.

“Hector Rail är ett dynamiskt godstransportföretag som förser marknaden med kvalificerade dragtjänster. Bombardiers nya TRAXX lok kommer att möjliggöra detta genom att optimera Hector Rails kunders transporter. Denna order demonstrerar vidare det förtroende järnvägsoperatörer över hela världen har för Bombardiers produkter,” kommenterar Sverige-chefen för Bombardier Transportation, Tomas Andersson.

TRAXX F 140 loket är en medlem av TRAXX-lokfamiljen som är särskilt anpassad för godstransporter för 15 kV och 25 kV spänning vid maxhastigheter på 140 km/h och erbjuder också den lägsta dragkostnaden för gränsöverskridande trafik. Loket är utrustat med Bombardiers väl beprövade MITRAC driv- och styrsystemteknologi.
Strategin för samtliga Bombardiers lok i TRAXX-familjen, att så långt möjligt utnyttja identiska delar, ger kunderna många fördelar. Några av fördelarna är att TRAXX loken förenklar integrationen av nya tåg i existerande flottor och möjliggör låga kostnader för drift och underhåll. I tillägg är TRAXX loken kända för sin höga tillgänglighet och underhållsvänlighet över hela livscykeln. Fram till idag har nära 1000 TRAXX lok beställts med över 600 i daglig drift, transporterandes gods och passagerare i Europa.

“Jag är stolt över att Hector Rail valt Bombardier som leverantör av moderna TRAXX lok vilket gör det möjligt för Bombardier att vara en del av Hector Rails utvecklingsplan. Med TRAXX loken gör vi det möjligt för våra kunder att öppna upp nya internationella transportkorridorer och erbjuda godskunder effektiva, tillförlitliga och miljövänliga logistiklösningar,” säger Edmund Schlummer, chef för lokdivisionen, Bombardier Transportation.

Bombardier Transportation har sitt globala huvudkontor i Berlin, Tyskland med närvaro i över 60 länder. Bombardier har en installerad flotta på cirka 97.000 fordon över hela världen. Koncernen erbjuder den bredaste produktportföljen och är erkänd som världsledande inom den globala järnvägssektorn.
Om Bombardier
En världsledande tillverkare av innovativa transportlösningar, från regionala flygplan och affärsjet till järnvägstransportutrustning, -system och –tjänster. Bombardier Inc. är en global koncern med huvudkontor i Kanada. Omsättningen för räkenskapsåret avslutat 31 januari, 2006, var $14.7 miljard US och aktien är noterade på Toronto Stock Exchange (BBD). Nyheter och information är tillgängliga på: www.bombardier.com.

TRAXX och MITRAC är varumärken tillhörande Bombardier Inc. eller dess dotterbolag.

För ytterligare information
Christian Schmidt, informationschef Bombardier Transportation i Sverige, +46 21 31 78 17

www.bombardier.com