Bombardier

Bombardier vinner premiärorder på spårvagnen FLEXITY 2

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2009 10:09 CEST

Bombardier Transportation har vunnit den första ordern på den nya spårvagnen BOMBARDIER FLEXITY 2. 16 spårvagnar ska levereras till staden Blackpool i Storbritannien. Ordern är värd cirka 38 miljoner euro och vagnarna kommer revitalisera stadens traditionella spårvagnssystem samtidigt som energiförbrukningen minskar.
Spårvagnen FLEXITY 2 bygger på den beprövade FLEXITY, men har förbättrats på en rad punkter, bland annat förstärkt korrosionsskydd, ny boggidesign och en övergripande reduktion av fordonets vikt. Tillsammans med drivsystemet BOMBARDIER MITRAC och ett optimerat system för luftkonditionering, ger det en avsevärt lägre energiförbrukning än tidigare modeller.

Fordonen kommer att levereras mellan maj 2011 och mars 2012. Tillverkning sker i tyska Bautzen och österrikiska Wien.

För mer information, se bifogat pressmeddelande på engelska.
För mer information, vänligen kontakta:
Jonny Hedberg, informationschef Bombardier Transportation Sverige
Telefon: 070-510 50 62. E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com
www.theclimateisrightfortrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är det ledande globala företaget inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 - som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi - reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.
.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).