Bombardier

Bombardier vinner spårvagnsorder från österrikiska Linz

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 16:27 CEST

Bombardier Transportation har erhållit en order på 23 spårvagnar av typen FLEXITY Outlook som ska levereras till den österrikiska operatören Linz Linien GmbH. Ordern än värd cirka 69 miljoner euro.

De nya spårvagnarna är en vidareutveckling av de 33 vagnar som trafikerar Linz sedan 2001. FLEXITY Outlook, kallad "Cityrunner", är 40 meter lång, 2,3 meter bred och rymmer 224 passagerare. Hela vagnen är av låggolvstyp, vilket gör den tillgänglig för alla resenärer.

Med den nya ordern har över 450 FLEXITY Outlook beställts och spårvagnen finns till exempel i Norrköping, Bryssel, Innsbruck, Marseille och Genève.

För med information, se bifogat pressmeddelande på engelska.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonny Hedberg, informationschef Bombardier Transportation Sverige
Telefon: 070-510 50 62. E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 1 600 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över. Koncernen erbjuder en mycket bred produktportfölj och är en erkänd ledare för den globala järnvägssektorn.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).