Bombardier

Bombardier vinner stororder på signalsystem i Malaysia

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 16:02 CEST

Bombardier har fått en order värd motsvarande 71 miljoner euro på signalsystem för en ny pendeltågslinje i Kuala Lumpur, Malaysia.

Ordern avser ett BOMBARDIER CITYFLO 650-system för en 51 km lång sträcka i Klang Valley utanför Kuala Lumpur. Linjen kommer att betjäna 1,2 miljoner människor och väsentligt förbättra kommunikationerna i huvudstaden med omgivningar. Kontraktet har slutits med Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd och är ett led i en stor utbyggnad av pendeltågsnätet i Kuala Lumpur. Bombardier kommer att konstruera, leverera, installera och driftsätta systemet, som omfattar 31 stationer och ombordutrustning för 58 tåg plus 16 underhållsfordon.

CITYFLO 650 är ett väl beprövat automatiskt tågledningssystem för förarlös drift av pendeltåg, tunnelbanor och andra masstransportsystem. Systemet möjliggör större säkerhet, högre kapacitet och tillförlitlighet, kortare trafikavstånd mellan tågen och lägre underhållskostnader. Idag finns CITYFLO 650 i drift på 16 linjer, alltifrån Shenzhen i Kina till Madrid och San Francisco. Systemet levereras för närvarande till Londons tunnelbana, till São Paolos tunnelbana och till Kina, Tyskland, Saudiarabien och USA.

Bombardier Transportations produkter inom Rail Control Solutions omfattar alla BOMBARDIER CITYFLO-lösningar för masstransport, från manuella till helt automatiska system och kommunikationsbaserade system. Det omfattar också BOMBARDIER INTERFLO för fjärrlinjer, från konventionella system till ERTMS level 2-system. Bombardiers lösningar omfattar ett komplett sortiment av linje- och ombordsystem.

Bombardier Rail Control Solutions, som har 3 000 anställda och sin globala affärsledning i Stockholm, driver merparten av sin forskning och utveckling i Sverige. Det sker i nära samverkan med Trafikverket och med kunder över hela världen.

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 400 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2011, var 17,7 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com