Bombardier

Bombardiers PRIMOVE får statligt stöd för stadsbussprojekt i Braunschweig, Tyskland

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 14:30 CEST

Bombardiers PRIMOVE-koncept för ledningsoberoende eldrivna fordon tar ett steg närmare kommersiell drift i och med att det tyska transportministeriet beviljat anslag för att installera systemet i ett stadsbussprojekt i Braunschweig, Tyskland.

I samband med en presentation för branschexpertis och internationell press i Augsburg, Tyskland, tillkännagav det tyska transportministeriet  att man beviljat anslag för elbussprojektet i Braunschweig, där Bombardier kommer att installera PRIMOVE i ett samarbete med den lokala bussoperatören Braunschweiger Verkehrs-AG. PRIMOVE är redan i drift inom applikationer för spårvagn och buss och nu även för personbilar. Med dagens tillkännagivande är därmed PRIMOVE på väg att lämna pilotstadiet.

PRIMOVE-konceptet syftar till att lösa begränsningar kring körsträckor och laddningsintervall av elfordon genom att utveckla en gemensam teknik för alla typer av elektriska fordon: Spårvagnar, bussar, lastbilar, taxi och personbilar. Därmed sätts en ny standard för transporter med elektriska fordon genom att erbjuda enkla, obegränsade och utsläppsfria transporter i stadsmiljö för alla typer av elfordon. Spårvagnar, bussar, bilar och lastbilar kommer att kunna fungera utan kontaktledningar, kablar, stopp, eller långa väntetider för batteriladdningar och viktigast av allt, de får möjlighet att dela samma infrastruktur.

Om PRIMOVE
Bombardiers PRIMOVE ändrar spelplanen för elektriskt drivna fordon och syftar till att vara en väsentlig komponent för att uppnå verkligt hållbar rörlighet i städer. Ingen annan lösning ger jämförbara fördelar med hänsyn till dynamisk laddning, kraftförsörjning, flexibilitet, säkerhet och intermodalitet. PRIMOVE-tekniken ger kraftöverföring till alla typer av elektriska fordon. PRIMOVE-utrustningen, som är monterad under fordonet ,genererar ström från kablarna i marken genom induktiv energiöverföring. Systemet genererar energi bara när det är helt täckt av fordonet. Fordons- och väg/spår utrustningen är konstruerade för att uppfylla alla säkerhetskrav. Tillförlitliga prestanda garanteras, även under ogynnsamma väder- och markförhållanden så som snö, regn, is, sand eller vatten.

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 400 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2011, var 17,7 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com