Bombardier

Bombardiers tunga transportlok stärker upp malmtransporterna mellan Sverige och Norge

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 12:00 CET

Klas Wåhlberg, vd Bombardier Transportation AB (till vänster) lämnar över loket till Göran Heikkilä, logistikchef LKAB vid en ceremoni i Kiruna idag.

Kiruna, 26 januari, 2010 – Idag lämnar Bombardier Transportation över det första av fyra Bombardier IORE dubbellok till MTAB (Malmtrafik i Kiruna AB) vid en ceremoni i Kiruna. MTAB är ett dotterbolag till LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag) som säkrar malmtransporten från Kiruna och Malmberget till hamnar i Luleå och Narvik i Norge.

Loket är del av den andra omgång lok som beställdes av MTAB i september 2007 för att hantera malmtransport mellan Sverige och Norge. Den första leveransen av nio dubbellok har framgångsikt varit i drift inom MTAB sedan 2000.

”Denna andra beställning är ett resultat av lokens höga driftsäkerhet och prestanda liksom den effektiva service Bombardier erbjuder kring IORE-loken som varit i drift under flera år hos MTAB”, säger Klas Wåhlberg, vd Bombardier Transportation AB.

”IORE är en viktig länk i LKABs logistikkedja för ökad produktion. Bombardier är en kompetent partner och vi är mycket nöjda med samarbetet och hela lösningen vi har kring leverans och service av loken”, säger Göran Heikkilä, logistikchef LKAB.

De fyra IORE-loken, konstruerade och tillverkade av Bombardier Locomotives & Equipment Division, kommer att utöka det befintliga stallet av IORE-lok och göra att MTAB kan ersätta flera av de åldrande Dm3-loken. Denna andra omgång av IORE-lok har några nya tekniska egenskaper, men är i praktiken identiska med de redan levererade loken ur servicesynpunkt.

Loken har visat sin driftsäkerhet under de mest extrema subarktiska förhållanden och deras egenskaper är imponerande. Tillsammans med en ny vagntyp, har MTAB för närvarande dessa lok i kontinuerlig drift med standardlaster på 8 000 ton. Bombardier Transportation’s Service Division i Sverige servar sedan 2006 MTAB med service och reservdelar för alla deras IORE-lok.

Jonny Hedberg, informationschef, Bombardier Transportation AB.
Telefon: 070-510 50 62.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter omkring 2 000 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle och Göteborg. Bombardier Transportation är en komplett leverantör av järnvägslösningar, från leverans av tåg och signalsystem till full underhållsservice. Den svenska verksamheten inkluderar även design och produktion av driv- och kontrollsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl som full underhållsservice för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är det ledande globala företaget inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2009, var 19,7 miljarder USD. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD).