Husmor Lisa

Bondens egen Marknad i Vaxholm nu på lördag den 18 augusti - ost, kött & grönsaker från skärgården

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 08:14 CEST

På lördag den 18 augusti intar Bondens egen Marknad i Skärgården det pittoreska Rådhustorget i Vaxholm mellan kl 11 och 16 för andra gången. Evenemanget syftar till att lyfta fram skärgårdens smaker och ostar från Rindö och Löfstad gård, honung från Roslagen, potatis och grönsaker från skärgården, marmelad, ketchup och pesto från Resarö är några av produkterna som kommer att säljas på torget. En nyhet är att Ökött, leverantör av kött från olika skärgårdsgårdar, deltar. Detta är en gammal tradition som återupplivas då Rådhustorget i Vaxholm under stora delar av 1900-talet har använts för bondemarknad. Samma dag pågår i hamnen den traditionella Skärgårdsmarknaden med bland annat båttävlingar och linspånad.

Här är några av producenterna som deltar:

Husmor Lisa - initiativtagare till marknaden, småskalig odlare och officiell blogg för Årets kock som lägger in i säsong enligt gamla familjerecept. Husmor Lisa erbjuder den 18 augusti bland annat svart vinbärsmarmelad, blåbärssylt, skogshallonvinäger, harsyrepesto, örtsalt, hemkokt ketchup och nyupptagen potatis.

Ostmakeriet på Rindö - Anna Kälvebrand gör fina ostar i sitt nya mejeri på Rindö precis utanför Vaxholm. Anna erbjuder Brännströms Salut, Kapten Rot, Rindö Sommar (fd. Halloumi) - Brännässla & Svartpeppar, Ostmakeriets Vita och Skärgårdens Enbär.

Löfstad Gårdsmejeri - Marie Backrud-Ivgren deltar och säljer sina prisbelönta ostar från egan kor och getter som ges olika gräsdiet för att uppnå olika karaktär på ostar. Hon säljer både vällagrad kittost, vit caprin, blå get, kittosten Clara och färskost med smak.

Johan Karlöf och Skarpö gård - säjer lammskinn och kött. Årets företagare i Vaxholm 2012.

Ö-kött säljer kött från skärgårdens gårdar från egna slakteriet.

Solhöjden trädgård säljer fina marmelader, chutney och andra trädgårdsprodukter.

Honung från Gårdar i Roslagens famn från paret Elisabeth och Lars von Rooth i Rydbo.

Vaxholms Bondens egen Marknad ska lyfta fram skärgårdens smaker och visa upp småskalig mat och odling från öarna och längs kustremsan. I höst planeras också en gastronomisk dag med mat lagad på produkterna.

En kartläggning genomförd av föreningen Öppen Skärgård visar att det finns närmare 200 producenter på öarna i skärgården. Trots det stora matintresset erbjuds få skärgårdsråvaror på försäljningsställen i Stockholmsregionen trots att det bland annat finns fina gårdsostar, grönsaker och kött.

-De här producenterna kan vara svårbesökta innan och efter sommarsäsongen. Intresset för regionala smaker ökar och vi är nu fler som delar visionen att göra skärgården kan till ett spännande matkluster, säger initiativtagaren Lisa Lönner Pulkkinen, Husmor Lisa.

Följande datum finns Bondens egen marknad i skärgården på Rådhustorget i Vaxholm:

• lördag 16 juni kl 12.00 – 16.00
  • lördag 8 augusti kl 11.00 – 16.00
  • lördag 15september 11.00 – 16.00
  • lördag 13oktober kl 11.00 – 16.00
  • lördag  16 december kl 11.00 – 16.00

Husmor Lisa är matkreatör och odlare på Resarö, Vaxholm i Stockholm skärgård. Jag säljer handgjorda, hemodlade matprodukter baserade på gammaldags inläggningsmetoder. Husmor Lisa bedriver också catering baserad på lokala skärgårdsprodukter och håller events och utbilndningar inom mat och vin. Husmor Lisa är officiell blogg för Årets kock 2012.