Bonesupport

BoneSupport rekryterar ny medicinsk chef

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 11:06 CEST

Det medicintekniska företaget BoneSupport i Lund, som utvecklar keramiska injicerbara benmaterial för behandling av benskörhetsfrakturer, har rekryterat Sam Lindgren som medicinsk chef. Senast kommer Sam från Novo Nordisk där han varit vice VD för internationell produktsäkerhet. Anställningen är en av flera viktiga rekryteringar som BoneSupport har gjort under den senaste tiden.

− Vi är väldigt positiva till rekryteringen av Sam Lindgren. Han har lång erfarenhet från olika toppositioner inom läkemedelsindustrin, med internationell bakgrund och ett brett kontaktnät som innefattar opinionsledare och viktiga myndighetspersoner. Vi lanserade tidigare i år det nya injicerbara benersättningsmaterialet CERAMENT™ BONE VOID FILLER i USA. Med Sam Lindgren ökar vi våra möjligheter att göra denna lansering fortsatt lyckad och säkerställer vår tillväxt med nya produkter de kommande åren, säger Fredrik Lindberg VD BoneSupport.

Sedan i maj 2003 har Sam arbetat som Vice VD på Novo Nordisk, med ansvar för internationell produktsäkerhet. Han hade även ansvaret för Novo Nordisks globala säkerhetsgrupp, och dessförinnan var han medicinsk chef för norra Europa. Sam Lindgren har även ett förflutet från läkemedelsbolagen Lundbeck och Astra Draco.

− BoneSupport är ett väldigt spännande företag som är inne i en expansiv fas med fokus på stora globala marknader. Jag ser stora möjligheter för BoneSupport och att bli en del av denna expansion känns oerhört inspirerande, säger Sam Lindgren.

Sam Lindgren är den senast genomförda rekryteringen hos BoneSupport. Nyligen har även Stella Ramette rekryterats som internationell produktchef, Johan Olsson som produktionsdirektör samt Fredrik Werner som ny finansdirektör. BoneSupport introducerade CERAMENT™ BONE VOID FILLER på den amerikanska marknaden tidigare i år och försäljningen har redan tagit fart med lovande initiala resultat. Under hösten 2007 planerar BoneSupport att starta en patientstudie i USA för behandling med företagets andra produkt, CERAMENT SPINE SUPPORT. BoneSupport inväntar även ett godkännande av sina båda produkter på den europeiska marknaden inom kort.

För mer information kontakta:
Fredrik Lindberg, BONESUPPORT AB
Tel. +46 46-286 53 79 eller +46 708-86 53 70

Om Bonesupport
BONESUPPORT AB är ett medicintekniskt innovationsföretag, certifierat enligt ISO 13485, som fokuserar på
utveckling av keramiska, injicerbara bensubstitut för behandling av bl.a. benskörhetsfrakturer. Företagets första
produkt, CERAMENT™|BONE VOID FILLER, är under lansering i USA. BONESUPPORT AB grundades 1999,
har idag drygt 20 anställda och är baserat på Ideon Science Park i Lund.
www.bonesupport.com