Allmänna Nyhetstips

Booli lanserar ny statistiktjänst: Så slår prisfallet mot värdet på din bostad

Pressmeddelande  •  2008-09-29 10:34 CEST

Nu lanserar bostadssökmotorn Booli möjligheten att se slutpriser på alla Sveriges sålda hus och tomter. Den nya tjänsten jämför dessutom historiska utropspriser och försäljningspriser så att prisutveckling på ett individuellt objekt framgår.

Se hur marknadsutvecklingen slår mot värdet på din bostad

För första gången är det nu möjligt att se information om både bostäder till salu i ett område och samtidigt se hur mycket nyligen sålda bostäder i samma område faktiskt sålts för.

- Genom att jämföra slutpriser på liknande bostäder som såldes innan sommaren med de utropspriser på objekt som ligger ute nu kan man som husägare hålla sig à jour med hur förändringarna på marknaden slår mot värdet på sin egen bostad. Många kommer nog att bli förvånade över hur snabbt marknaden har svängt, konstaterar Anders Kyhlstedt, marknadschef på Booli.

Slutpriser i ditt område – enkelt och gratis

När användaren matar in de första bokstäverna på området eller gatan han eller hon är intresserad av så presenterar Booli en lista med relevanta förslag. T ex T eller Ty ger förslaget Tyresö – och användaren ser direkt samtliga bostäder som är till salu eller som nyligen sålts i Tyresö. Informationen presenteras parallellt i både en lista och en karta för maximal överblick. Tjänsten är kostnadsfri.

Synliggör prisutvecklingen i budprocessen

Booli jämför slutprisuppgifterna med indexerade utropspriser och kan därigenom visa hur priset på en bostad har utvecklats under budprocessen. Genom att skapa transparens i mäklarnas historik blir det mycket svårare för oseriösa mäklare att undgå upptäckt.

Bättre beslutsunderlag för bostadsköpare

Booli är en sökmotor för bostäder och bostadsinformation. Målsättningen är att organisera all bostadsinformation och göra den tillgänglig för alla, att ge bostadsspekulanter bättre beslutsunderlag.

- Det är svårt att förhålla sig till utropspriser överlag om man inte kan ställa dem i relation till faktiska slutpriser. Det blir mycket gissande. Det vill vi ändra på. Enda sättet att göra det är genom att skapa en mer transparent marknad avslutar Anders Kyhlstedt.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Kyhlstedt, marknadschef

Mobil 070 722 11 73

E-post anders.kyhlstedt@booli.se

Peo Nilsson, vd

Mobil 070 810 37 00

E-post peo.nilsson@booli.se

Fakta om Booli

Booli Search Technologies AB grundades 2007. Företaget är baserat i Stockholm och Uppsala. Bland Boolis grundare finns bland andra styrelseordförande Daniel Kaplan, som även startade Tradera, vd Peo Nilsson, grundare av Pacer, samt Michael Casselbrant, grundare av Alliance Svenska Holding AB. Idag arbetar 10 personer i bolaget.

Tjänsten Booli (www.booli.se) lanserades i slutet av 2007 i Stockholm. Booli är byggd på avancerad teknologi inom bl a sök, indexering, kart- och databasapplikationer. Till skillnad från existerande bostadstjänster på marknaden, behöver mäklaren inte själv annonsera sitt objekt. Booli är en sökmotor, inte en annonsplats för bostadsannonser. Med hjälp av sökteknologi indexerar Booli mäklarnas objektannonser och annan bostadsrelaterad information på Internet. Informationen görs tillgänglig för användaren i ett lättanvänt gränssnitt.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom