Universal Music Sweden

Boomtown Rats släpper "Back to Boomtown – Classic Rats’ Hits" den 5 augusti

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 10:48 CEST

Bob Geldof är väl i dessa dagar kanske mest känd som aktiv, munvig välgörenhetsidkare och mannen bakom epokgörande välgörenhetsgalan ”Live Aid” 1985.

Men redan på 70-talet väckte han uppmärksamhet, fast då som sångare i det irländska rockbandet Boomtown Rats, som surfade fram på punkvågen och fick flera hitsinglar, inte minst då kontroversiella ”I Don’t Like Mondays”, som toppade listorna i 32 länder.

Nyligen gjorde bandet sin första riktiga konsert på över 27 år, och i höst drar de ut på turnévägarna igen. Med sig i bagaget har de en fullmatad samlingsplatta, som förutom de klassiska Rats-hitlåtarna, som t ex ”Rat Trap”, ”Lookin’ After No 1” och – förstås – ”Mondays”, också innehåller två nyinspelade låtar.