Workmint AB

Boontariga utsedd till Nybyggarambassadör

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 14:13 CET

Workmints VD och grundare Boontariga Pipatanangura har utsetts till Nybyggarambassadör. Syftet med detta är att vara förebild och inspirationskälla för unga blivande entreprenörer.

Utmärkelsen delades ut av IFS, Internationella företagarföreningen, på Hotel Scandic Sergel Plaza i Stockholm. Samma dag delade Kungen ut det av IFS instiftade priset, Årets Nybyggare. Kungen är beskyddare av priset som instiftades 1999. Boontariga är en av 30 företagare i landet som utsetts till Nybyggarambassadör. Utmärkelsen ska ses som ett sätt att skapa förebilder och visa på goda exempel bland personer med utländsk bakgrund. Ambassadörerna ska inspirera och visa hur man lyckas som företagare i svenskt näringsliv.

Boontariga är född i Sverige men har föräldrar med rötter i Thailand och Kina.

– Att bli ambassadör känns smickrande. Jag hoppas kunna inspirera unga, kvinnor och män, svenska som med utländska rötter, att våga tror på sig själva och driva ett företag som är lönsamt och ligger nära hjärtat, säger Boontariga Pipatanangura, VD, Workmint AB.

I december 2008 startade Boontariga Workmint tillsammans med Traderas grundare Daniel Kaplan. Workmint är en sökplattform och marknadsplats för företag i bemannings- och rekryteringsbranschen.

Företagets databas består av CV-register från flera olika rekryteringsbolag och CV:s registrerade av kandidaterna själva. När ett rekryteringsbolag vid en sökning hittar en lämplig kandidat som inte finns i bolagets egna register sker en förmedling av kandidaten och dennes CV mellan rekryteringsbolagen. Kandidaten får jobbet, rekryteraren löser sitt uppdrag och rekryteringsbolaget som har förmedlat kandidaten får sin del – alla vinner på det.

Tanken är att förändra och utveckla en hittills konservativ bransch. Jag startade Workmint för att jag i min tidigare arbetssituation såg att det fanns behov till en bättre lösning inom arbetsmarknaden och för att jag verkligen vill hjälpa personer nå sitt drömjobb, säger Boontariga Pipatanangura.

Boontariga har fått mycket positiv uppmärksamhet för sitt entreprenörskap. 2009 blev hon med Workmint utnämnd till en av årets hetaste entreprenörer av Idg’s Internetworld och korades som uppstickare på tidningen Shortcuts 100-lista.  Hon har nominerats till Sveriges framtida kvinnliga ledare och Beautiful Business Award.

För ytterligare information om Workmint kontakta:
Boontariga Pipatanangura, VD Workmint, tel: +46 73 546 06 46
E-post: boontariga@workmint.com Presskontakt: press@workmint.com

Workmint

Workmint är en marknadsplats och en databas för aktörer i rekryteringsbranschen och deras kandidater.

Via Workmint gör rekryterare sina CV:n tillgängliga för andra rekryterare som därmed snabbare och effektivare hittar lämpliga kandidater till sina uppdrag. Workmint det möjligt för rekryterings-, bemannings-, search- och headhunting-bolag att generera ny affärsnytta på outnyttjade CV:n och rekryteringsaktiviteter. Workmint rankar CV:n efter uppdatering, kvalifikationer och framtidsplaner – www.workmint.com.

Bakom Workmint står bland annat Daniel Kaplan – Grundare till Internetbaserade marknadsplatser som Tradera, Booli och Loanland.

Workmint är en del av Firm Factory Network – www.firmfactory.com.