CGI

Boots Farmacevtföretagarna AB väljer Logica som leverantör av IT-tjänster för Boots apotek i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 17:12 CET

Logica, Sveriges största IT-tjänsteföretag, har idag tecknat ett inledande avtal kring leverans av IT-tjänster till Boots Farmacevtföretagarna AB. Logica kommer att förse apotekskedjan, som är av de nya apoteksaktörerna på den svenska marknaden, med ett integrerat affärssystem, Pharma Logica.

Det nya systemet omfattar alla de funktioner som krävs för att driva en effektiv apoteksverksamhet inklusive receptexpedition och varuförsörjning. Avtalet inkluderar applikationsförvaltning, applikations- och serverdrift, samt arbetsplatstjänster.

-      Affären är ett viktigt steg mot att etablera Boots apotek på den svenska marknaden, säger Margit Unander, tillförordnad VD för Boots Farmacevtföretagarna AB. Vi är mycket nöjda med att vi nu har en IT-lösning på plats. Det innebär att vi nu kan erbjuda svenska kunder apotek som kombinerar professionalism och affärskunskap hos den enskilda farmaceuten med styrkan i Europas ledande varumärke inom apoteksbranschen. Vi har fått ett mycket positivt gensvar från aktuella entreprenörer. Vi ser fram emot att samarbeta med ytterligare ett antal nya entreprenörer, säger Margit Unander.

Boots Farmacevtföretagarnas apotek kommer enligt planerna att börja öppnas under första delen av 2011 under varumärket Boots, det ledande varumärket i Europa inom apoteksmarknaden. Målet är att bilda en nationell svensk apotekskedja med minst 100 apotek, som ska ägas och drivas av enskilda apoteksentreprenörer.

-      Att nu även Alliance Boots, en av de största internationella apoteksaktörerna, efter en omfattande utvärdering väljer Logica som partner för att förse ett stort antal lokala entreprenörer med ett effektivt IT-stöd känns både spännande och utmanande säger Jouko Kangas, ansvarig för apoteksmarknaden inom Logica.

Om Boots Farmacevtföretagarna

Boots Farmacevtföretagarna ägs gemensamt av Alliance Boots till 51 procent och Farmacevtföretagarna till 49 procent. Det nya företaget kommer att förse Boots apotek i Sverige med en rad tjänster. Apoteken, kommer att erbjuda professionella råd och apotekstjänster samt ett brett utbud av hälso- och egenvårdsprodukter under varumärket Boots. Apoteken kommer att vara helägda av enskilda entreprenörer. Alliance Boots är en ledande internationell apotekskoncern med ett brett utbud av hälso- och skönhetsprodukter. Koncernen har drygt 115 000 anställda i mer än 20 länder och 3 150 apotek. Varumärket Boots har en tradition sedan mer än 160 år med att förnya marknaden för apoteks- och skönhetsprodukter.

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Läs mer på: www.logica.se

Presskontakter
Jouko Kangas, Client Director på Logica, tel: +46 (0)70-565 34 70, e-post: Jouko.kangas@logica.com