Borealis AB

Borealis och Borouge sponsrar Stockholm Water Prize

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 13:39 CEST

Borealis och Borouge, ledande leverantörer av innovativa, värdeskapande plastlösningar, är sponsorer för det prestigefyllda Stockholm Water Prize och bidrar därmed till att främja och belöna ledarskap och bästa praxis för tillgång till vatten och sanitära anläggningar.

Priset delas ut av Sveriges konung i Stockholms Statshus den 16 augusti 2007 under World Water Week.

Årets pristagare, professor Perry L. McCarty, från Stanford University i USA, får priset för sitt nyskapande arbete att utveckla den vetenskapliga inriktningen på design och drift av vatten- och avloppssystem. Han har definierat områden inom miljöbioteknik, som utgör basen för små- och storskalig vattenvård och system för rent dricksvatten.

Borealis och Borouges gemensamma sponsorskap av det prestigefyllda Stockholm Water Prize belönar och stödjer bästa praxis och vetenskapliga framsteg för de utmaningar som finns för tillgång till vatten och sanitära anläggningar.

- Vi är hedrade över att vara en av sponsorerna för detta prestigefyllda pris och vi gratulerar professor McCarty till hans innovativa arbete, säger Borealis koncernchef John Taylor i en kommentar. För miljarder människor runt om i världen är tillgång till rent vatten och sanitära anläggningar en av de viktigaste frågorna. Genom vår kunskap och marknadsledande position levererar vi fortlöpande hållbara lösningar till globala utmaningar.

- Tillsammans med Borealis har Borouge engagerat sig i denna stora fråga, säger Harald Hammer, koncernchef för Borouge Pte. Vi har åtagit oss att leverera innovativa lösningar genom våra produkter för en hållbar utveckling på lokal nivå i samhället. Vårt ledarskap vad gäller rörsystem och tillförlitliga nätverk bidrar till ökad kunskap och partnerskap i hela värdekedjan världen över.

Sedan 1991 är Stockholm Water Prize ett internationellt pris som årligen delas ut till en individ eller en organisation för framstående, vattenrelaterade aktiviteter inom bistånd, ökad medvetenhet och utbildning, teknologi, ledarskap eller vetenskap. Priset omfattar 150.000 US-dollar och en kristallskulptur. Pristagaren presenteras i mars varje år på UN World Water Day och prisutdelningen sker vid en Royal Prize Ceremony och bankett i Stockholms Statshus under World Water Week i Stockholm. Priset instiftades av svenska och internationella företag i samarbete med Stockholms stad.

Slut
Professor Perry L. McCarty, 2007 års pristagare av Stockholm Water Prize med Lorenzo Delorenzi, Vice President Borealis Business Unit Pipe
För mer information:
Media: Craig Halgreen, Communications Director, Borealis
Tel. +43 1 22400 334, craig.halgreen@borealisgroup.com
Rosanna Cil, Group Communications Manager,
tel. +6563114266, rosanna.cil@borouge.com

Borealis och Borouge är ledande leverantörer av innovativa, värdeskapande plastlösningar. Med mer än 40 års erfarenhet av polyolefiner och genom att använda vår unika Borstar®-teknologi fokuserar vi på infrastruktur, bilindustri och avancerade förpackningar. Vi har produktionsanläggningar, innovationscenters och kundtjänstcenters i Europa, Mellanöstern och Asien. Vi arbetar med kunder i mer än 170 länder över hela världen för att leverera plastmaterial som lämnar ett väsenligt bidrag till samhället och en hållbar uveckling. Vi åtar oss att följa principerna i Responsible Care® och att visa vägen genom ’Shaping the Future with Plastics’.
För mer information om Borealis och Borouge, ett joint venture mellan Borealis och Abu Dhabi National Oil Company, besök www.borealisgroup.com och www.borouge.com.

Denna press release (BLPR180) och relevanta bilder kan laddas ned från www.PressReleaseFinder.com. För högupplösta bilder kontakta: Paulien Boumans (pboumans@emg.nl, +31 164 317 015)