Borealis AB

Borealis rapporterar rekordvinst: 137 miljoner euro för andra kvartalet och 250 miljoner euro för första halvåret 2007

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2007 08:38 CEST

• Stark ökning av nettoresultatet under andra kvartalet 2007 - en ökning med 50% jämfört med samma period 2006
• Program för utveckling av anläggningarna i Europa och Mellanöstern fortsätter att öka konkurrenskraften
• Förvärvet av AMI utökar utbudet av baskemikalier
Borealis, en ledande leverantör av innovativa, värdeskapande plastlösningar, rapporterade ett nettoresultat efter skatt på 137 miljoner euro för andra kvartalet 2007, en ökning med 20% jämfört med föregående kvartal och en ökning med 50% jämfört med samma period föregående år. Nettoresultatet efter skatt för första halvåret är 250 miljoner euro och skuldsättningsgraden i slutet av juni var 32%, vilket ger en solid bas för företagets planer på tillväxt i Europa, Mellanöstern och Asien.

Detta resultat har uppnåtts genom starka marknadsbetingelser och företagets fokusering på specialprodukter, vilket gör det möjligt för Borealis att bättre hantera pressen från stigande råvarupriser och uppnåddes trots underhållsstopp vid krackerna i Norge och Finland.

- Vårt positiva resultat reflekterar den framgång som vår strategi ‘Value Creation through Innovation’ har medfört,” säger Borealis koncernchef John Taylor. Marknadsläget gagnar oss, men det är vår fokusering på kunder och applikationer inom sektorerna infrastruktur, bilindustri och avancerade förpackningar som bidrar till vårt starka finansiella resultat.

Borealis har slutfört köpet av Agrolinz Melamine International (AMI), en ledande, internationell leverantör av melamin och växtgödningsmedel, som en del av vår strategi att utveckla affärsområdet Base Chemicals.

Under andra kvartalet genomfördes också försäljningen av företagets norska polyolefinverksamhet och dess andel i Noretyl gaskracker till Ineos för 290 miljoner euro, ännu ett steg för att öka konukrrenskraften för Borealis europeiska verksamheter.

Borealis tillväxt i Mellanöstern och Asien får dragkraft genom Borouge, företagets joint venture med Abu Dhabi National Oil Company. Stora kontrakt till ett värde av 4.7 miljarder US-dollar har undertecknats för Borouge 2, det stora expansionsprojektet i Ruwais, Abu Dhabi, som kommer att tredubbla den årliga produktionskapaciteten till två miljoner ton polyolefiner 2010.

- Vi uppmuntras av vårt rekordresultat och ser fram emot ännu ett starkt år under 2007, tillägger Taylor. Dessutom välkomnar vi AMI:s kunder, leverantörer och anställda till Borealiskoncernen.

För mer information kontakta:
Borealis: Craig Halgreen, Group Communications Director,
Tel. +43 122 400 334, Email: media@borealisgroup.com

Borealis och Borouge är ledande leverantörer av innovativa, värdeskapande plastlösningar. Med mer än 40 års erfarenhet av polyolefiner och genom att använda vår unika Borstar®-teknologi fokuserar vi på infrastruktur, bilindustri och avancerade förpackningar. Vi har produktionsanläggningar, innovationscenters och kundtjänstcenters i Europa, Mellanöstern och Asien. Vi arbetar med kunder i mer än 170 länder över hela världen för att leverera plastmaterial som lämnar ett väsenligt bidrag till samhället och en hållbar uveckling. Vi åtar oss att följa principerna i Responsible Care® och att visa vägen genom ’Shaping the Future with Plastics’.
För mer information om Borealis och Borouge, ett joint venture mellan Borealis och Abu Dhabi National Oil Company, besök www.borealisgroup.com och www.borouge.com.