Miljöpartiet de gröna

BORGARNA TRIXAR OM TRÄNGSELAVGIFTERNA

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 13:55 CEST

- De borgerligas syfte är förstås att riksdagen ska säga nej till trängselavgifter i Stockholm även om befolkningen där vill ha systemet. Det är en borgerlig helomvändning i frågan om att trängselavgifter bör vara en lokalt beslutad avgift som kommunen hanterar, inte riksdagen, säger Gustav Fridolin, riksdagsledamot i Konstitutionsutskottet.

- Det är mycket svårt att förstå varför de 94-95 procent av Nykvarns eller Norrtäljes kommuninvånare som överhuvudtaget inte berörs av trängselavgifterna skulle få avgöra hur trängsel- och miljöproblem i Stockholms kommun ska lösas. Gör man inte gränsdragningen för beslutet till Stockholms kommun kan man lika gärna föreslå att hela Mälardalsregionen eller landet ska äga frågan, säger Gustaf Wiberg, ordförande (mp) Stockholms län.

- I Stockholm dör fler människor av luftföroreningar än i trafikolyckor. Att de borgerliga partierna planerar att frånta Stockholms kommuninvånare rätten att själva bestämma över åtgärder för att komma till rätta med det problemet är djupt odemokratiskt. Särskilt allvarligt är det eftersom man själva helt saknar alternativa lösningar, säger Åsa Romson gruppledare (mp) Stockholm stad.

Kontakt: Gustav Fridolin, 070- 274 00 82 Åsa Romson, 070- 472 96 57 Gustav Wiberg, 070- 826 88 38